مقالات سه گامه

روکش وکیوم بهتر است یا ام دی اف؟

فرق روکش وکیوم و ام دی اف

چند سالی است که یک همه چیزدانی پیدا شده که هر سوال بپرسید جوابتان را می دهد، حتی اگر سوالتان اشتباه باشد؛ درباره گوگل حرف می زنم. مثلا شما ممکن است در گوگل جستجو کنید که «وکیوم بهتر است یا ام دی اف» و کلی مقاله جلوی رویتان بگذارد، ولی واقعیت این است که سوال درستی نپرسیده اید. انگار که پرسیده باشید کفش کتونی بهتر است یا جوراب؟! به همدیگر مرتبط اند اما مقایسه شان اشتباه است. چون وکیوم یک نوع روکش است و MDF چوبی مصنوعی و جنس بدنه محصولات است. پس سوالتان احتمالا باید این باشد که چه نوع روکشی برای چوب MDF بهتر یا مناسبتر است. حالا من می توانم در خدمتتان باشم و برایتان تعریف کنم اصلا این ام دی اف که توی زبان ها افتاده دقیقا چیست و چند مدل روکش برای چوب های MDF داریم. بعد هم مختصر مقایسه ای بکنیم و ببینیم کدامشان از بقیه بهتر است.

ام دی اف از کجا آمده؟

اسمش را زیاد اینجا و آنجا شنیده اید، اما می دانید دقیقا از چه چیزی ساخته شده یا فرقش با چوب طبیعی چیست؟ من برایتان می گویم. این کلمه که طبیعتا از زبان انگلیسی آمده، حروف ابتدایی سه کلمه Medium Density Fiberboard است؛ یعنی تخته فیبری با چگالی متوسط. ساده ترش این است که چوب ام دی اف، یک نوع ماده بازیافتی است که با استفاده از خاک اره و باقیمانده های چوب و موم رزین تولید می شود. اما این ترکیب در ظاهر چندان جلب توجه نمی کند و صورت خوشی ندارد، در نتیجه برای اینکه ظاهر دلپسندتری داشته باشد، روی آن روکشی طرحدار و تحت فشار زیاد می گذارند. این همان چیزی می شود که در کالاهایی مثل کابینت و مبلمان و میز تحریر و ….. می بینید.

روکش وکیوم چیست؟

روکش وکیوم مشابه روکش PVC است با شکل و فرم ساخت متفاوت. یعنی چه؟ وقتی بخواهید چیزی را روی سطح چوب بچسبانید، قاعدتا باید از یک ماده مانند چسب یا چیزی مشابه آن استفاده کنید. در روکش وکیوم این کار به شکلی متفاوت انجام می شود؛ روکش وکیوم به خاطر بالا بردن دما و خلاء ایجاد شده در چوب و حالت مکش آن، روی چوب کاملا سوار می شود حتی اگر نقش و طرحی پیچیده داشته باشد. به این ترتیب میان این ورقه روکش با سطح چوب، هوا نمی افتد. شاید موقع خرید کابینت اسم «ممبران» به گوشتان خورده باشد؛ این اصطلاحی است که غالبا وقتی روکش وکیوم در کابینت استفاده شود به کار می برند. وکیوم هم زیبایی خاصی به بدنه محصول می دهد و هم اگر شیار جزئی یا ناهمواری بسیار کمی روی سطح کار وجود داشته باشد، کاملا آن را می پوشاند.

روکش چوب

فرق ملامینه، ام دی اف و وکیوم

تفاوت اصلی این سه در روکشی است که روی چوب می آید؛ اگر کالایی از جنس چوب نئوپان باشد و روی آن روکش MDF قرار بگیرد، به آن ملامینه می گویند. اگر هم روکش و هم بدنه محصول از MDF باشد، که اسمش مشخص است. حالت آخر هم برای زمانی است که روی چوب ام دی اف روکش وکیوم بکشیم. بین این سه، طبیعتا نوع سوم بهترین گزینه برای محصولات چوبی است. حالا درباره مزیت هایش صحبت می کنیم.

 

مزیت های روکش وکیوم

قبل از اینکه مزیت هایش را برای شما فهرست کنم باید این نکته را بگویم که این روکش صرفا مختص کابینت ها نیست؛ هیچ فرقی ندارد چه محصولی دارید، چون تمام اقلام چوبی مثل تخت خواب، میز ناهارخوری، مبلمان و صندلی می توانند روکش وکیوم داشته باشند. این به سلیقه و نظر شما برمی گردد که برای کدام وسیله از این روکش استفاده کنید. اما برسیم به ویژگی ها و مزیت هایش.

  • مقاومت: همانطور که خودتان می دانید وقتی روی محصولات چوبی آبی ریخته شود، سطح چوب ورمی آید یا اگر سایشی انجام شود، به سادگی آسیب می بیند و ظاهرش کمی ناخوشایند می شود. روکش های وکیوم به خاطر مقاومتی که در برابر رطوبت و خط و خش دارند، عمر مفید محصول و ماندگارش اش را بیشتر می کنند.

  • تنوع: تقریبا برای هر شخصی هماهنگ بودن وسایل با چیدمان و رنگ سایر چیزهایی که در خانه دارد مهم است. اگر در انتخاب رنگ محصول محدودیتی وجود داشته باشد، هماهنگ کردن آن وسیله با طرح داخلی خانه سخت می شود. روکش وکیوم طرح ها و رنگ های مختلفی دارد و این امکان را به شما آزادی عمل بیشتری می دهد.
  • زیبایی: این روکش نمای جذابتری به محصول می دهد و چون مقاومت چوب را در برابر آسیب های مختلف افزایش می دهد، این زیبایی نسبت به قبل دوام بیشتری پیدا می کند.
  • هزینه: وقتی صحبت از قیمت می شود باید به این موضوع توجه کنید که در قبال مقدار پولی که می پردازید چه کارایی و دوامی از محصول می بینید؛ در واقع سوال این نیست که ارزان است یا نه، سوال این است که آیا ارزش خرید بالایی دارد. هزینه روکش بستگی به عوامل مختلفی مثل جنس لایه، مرغوبیت چسب، سابقه و خوشنام بودن شرکت سازنده و پیچیدگی طرح و نقش دارد. در کل با توجه به مزیت هایش باید بگوییم حتما ارزش خرید خوبی دارد.

روکش mdf

حالا که مزیت ها را شمردیم، بد نیست این را هم اضافه کنیم که این روکش هم مثل تمامی کالاهای موجود در جهان، جنس خوب و بد دارد. اگر کیفیت ساخت وکیوم بالا نباشد، پس از مدتی شما را به دردسر می اندازد. دردسرهایی مثل ورآمدن روکش پس از چند روز استفاده، دورنگ شدن به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کم بودن توان مقاومت در برابر خط و خش.

بالاخره کدام بهتر است؟!

مهمترین موضوع این بود که یاد گرفتیم نباید بپرسیم «ام دی اف بهتر است یا وکیوم» چون این دو نمی توانند با هم مقایسه شوند. MDF جنس بدنه محصول است و وکیوم نوع روکشی که روی آن می آید. وکیوم مزیت هایی دارد که باعث می شود آن محصول چوبی بیشتر از حالت قبل دوام و مقاومت پیدا کند. خوبی دیگر وکیوم این است که روی طرح ها و نقش و نگارها پیچیده پیاده می شود. چوب های MDF می توانند روکشی از جنس خودشان داشته باشند یا اینکه رویشان وکیوم کشیده شود. اینکه کدامیک بهتر است، بستگی به نظر و سلیقه شما دارد؛ به مزایایش اشاره کردیم اما معایبی هم مثل مقاومت پایین در برابر حرارت و ترمیم نشدن بعد از آسیب هم دارد. در کنار خواندن این مطلب، بد نیست نگاهی هم به ظاهر و طرح هر دو نوع روکش در محصولات مختلف بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *