مقالات سه گامه

مراحل کامل ساخت کافی بار خانگی

کافی بار در آشپزخانه

در میانه همه گیری کرونا که ناچار به ماندن در خانه بودیم، ایده هایی به سرمان زد که باعث می شد بخشی از کارها و فعالیت هایی که بیرون از خانه داشتیم، به داخل خانه منتقل کنیم. هرچند بعضی از این ایده ها عجیب به نظر می رسیدند اما چند تایی طرح جالب و خلاقانه هم بینشان بود؛ از آنجایی که تقریبا همه مردم شرایط مشابهی را تجربه می کردند، آن ایده های خوب خیلی زود فراگیر شدند. یکی از آنها آوردن کافه به خانه بود. البته که ایده جدیدی نبود و خیلی ها چنین امکانی در خانه داشتند، اما در آن روزها میل به اجرا کردنش بیشتر شد. طوری که قیمت دستگاه قهوه خوری افزایش پیدا کرد! حالا از آن روزهای ناخوشایند دور شده ایم اما ایده ساخت کافی بار خانگی چیزی است که نه تنها کمرنگ نشده، که خیلی ها دنبالش هستند.

 

کجا؟

احتمالا اولین سوالی که پیش می آید این است که محل درست و مناسب کافی بار در خانه کجاست. می شود جوابش را در یک جمله گفت اما از آنجایی که خانه ها یک شکل نیستند، شاید بهتر باشد جواب یکسان به همه نداد. پس بنا به طراحی خانه و نیاز شما، می تواند در موقعیت های مختلفی، نظیر آشپزخانه، بالکن و اتاق کار قرار بگیرد.

آشپزخانه

از بین این گزینه ها آشپزخانه موقعیت ایده آل تری محسوب می شود؛ چون به ظرفشویی دسترسی بهتری دارید، محل پخت و پز و درست کردن هر نوع خوراکی است و به هر چیزی مثل لیوان و بشقاب اضافی احتیاج داشته باشید دم دستتان است. ضمن اینکه بسیاری ترجیح می دهند صبحانه و عصرانه را در آشپزخانه میل کنند، مخصوصا اگر نیمکت آشپزخانه هم داشته باشند.

اینکه چطور کافه بار را در آشپزخانه طراحی کنید تا حد زیادی به میزان فضا و نقشه خانه برمی گردد. می تواند ساده باشد یا کمی مجلل. برای مثال اگر قفسه یا کابینت توکاری دارید، به راحتی می توانید آن را تبدیل به کافه بار کنید. برای متمایز کردن این بخش از سایر قسمت ها و ایجاد حس و حال کافه، چند کار ساده انجام دهید؛ اگر کمی بودجه برای این کار کنار گذاشته اید، یک کابینت جدید بخرید که ویژگی های لازم برای آنچه می خواهید داشته باشد. دیوار آن بخش را با کاغذ دیواری یا رنگی متفاوت، از حالت ساده و یکنواختی دربیاورید. رنگ اقلام مختص این بخش را هماهنگ و یکدست کنید. تزئین هایی از این دست که بیشتر به سلیقه شخصی تان برمی گردد، فضای کافه را برای شما تداعی می کند.

اتاق کار

به طور کلی توصیه می شود کافه بار را نزدیک به آشپزخانه در نظر بگیرید، اما در سایر قسمت های خانه هم می توان چنین بخشی را تعبیه کرد. برای مثال کسانی که دورکار هستند و ساعت های زیادی را در اتاق کارشان می گذرانند، برای راحتی بیشتر و در دسترس بودن، کافه بار را در گوشه ای از اتاق پیاده می کنند. این برای افرادی که علاقه خاصی به نوشیدن قهوه دارند، ایده آل است. برای طراحی کافه بار در پذیرایی یا اتاق خواب، می توانید از یک میز کنسول و یک قفسه در بالای آن استفاده کنید.

کافی بار خانگی

وسایل مورد نیاز

به طور کلی می توان وسیله های لازم برای ایجاد کافه بار را به دو گروه تقسیم کرد؛ میز کار و اقلام مورد نیاز برای درست کردن و پذیرایی. اینکه چقدر برای این وسایل هزینه کنید به خودتان و جیبتان بستگی دارد؛ می توان ساده گرفت و با کمترین هزینه به نتیجه رسید یا اینکه بودجه ای را برایش در نظر گرفت و کافه باری بزرگ و مجلل تدارک دید.

میز کار

دستتان برای انتخاب نوع میز کار کاملا باز است؛ می تواند یک میز پیشخوان باشد یا اینکه از میز MDF یا سنگی استفاده کنید. این به بودجه و طرح آشپزخانه شما بستگی دارد. بهتر است سطح آن ارتفاعی برابر با کابینت آشپزخانه داشته باشد. دو ویژگی مهم را هم در نظر بگیرید؛ یک مقاومت میز و دو سادگی تمیز کردن و نظافت آن.

دستگاه قهوه ساز

گفتیم که ایجاد کافه بار لزوما هزینه بر نیست؛ شما حتی می توانید از قهوه فوری استفاده کنید. اما کسانی که می خواهند فضای کافه را در خانه شان بازسازی کنند و همان حس و حال را از آن بگیرند، بهتر است سراغ یک دستگاه اسپرسو ساز باکیفیت و حرفه ای بروند. برای اینکه تجهیزات کافه شما تکمیل شود می توانید وسیله های دیگری مثل کتری برقی و چای ساز را هم به مجموعه تان اضافه کنید.

مواد لازم

اینکه چه مواد و چه پودرهایی را در کافه تان بچینید به طور مستقیم به نوشیدنی مورد علاقه و چیزی که بیشتر می نوشید بستگی دارد. به طور معمول موادی مثل پودر قهوه، شکر، چای، پودر شکلات، دمنوش های مختلف، بیسکوئیت و … در قفسه ها چیده می شوند.

لیوان و ظروف

همه چیزهایی که گفتیم برای این است که محصول نهایی را درون لیوان و ماگ مخصوص بریزیم و بگذاریم کنار دستمان. خود خرید ماگ به اندازه خوردن چند فنجان قهوه حالمان را خوب می کند! البته ظرف های کافه خانگی ما صرفا محدود به این لیوان نمی شود؛ اقلامی نظیر نعلبکی، فنجان، پیش دستی، فلاسک، سینی، موکاپات و قوطی بخشی از ظرف های مورد نیاز ما در این کافه کوچک و دنج ماست. ضمنا ماگ ها را در کمد و کابینت پنهان نکنید؛ اینها به خودی خود زیبا هستند و به کافه شما رنگ می دهند. لیوان ها را روی قفسه ردیف کنید.

کافی بار در خانه

دکور

درست است که این کافی بار محلی برای تهیه قهوه و نوشیدنی هاست اما یادتان باشد که یک جنبه تزئینی هم برای خانه شما دارد. از طرف دیگر نمی خواهیم شکل و شمایلی خشک و بی روح داشته باشد، پس به چیدمان و طراحی آن هم باید دقت کرد. برای مثال می توانید یک یا چندان گلدان کوچک در اینجا بگذارید (طبیعتا در صورتی که برای گیاه شما مشکلی ایجاد نمی کند و شرایط رشد مهیاست.) یا اینکه تابلوهای هنری، تصویر جلد کتاب مورد علاقه تان یا پوستر فیلم و چهره های شاخص سینمایی را روی دیوار کافه تان بزنید. برای اینکه ایده های بیشتری بگیرید، می توانید به کافه های مختلف سر بزنید و به اجزای تزئینی شان دقت کنید.

نکته های پایانی

یکی از چیزهایی که در کمتر مطلبی به آن اشاره شده، گذاشتن سطل زباله است. شاید ترجیح می دهند چنین چیزی در کافه کوچکشان نباشد، اما به هر حال لازم است که سطلی هرچند کوچک دم دستتان بگذارید تا زباله ها را در همان لحظه خالی کنید. ضمنا دستمال کاغذی هم فراموشتان نشود. می توانید یک ست سطل زباله و دستمال کاغذی تهیه کنید که شکل و شمایلی جالب و شیک داشته باشند.

در بین دستگاه ها و وسیله ها، به آسیاب اشاره نکردیم. می گویند قهوه آسیاب شده ای که از بیرون تهیه می کنید هیچگاه به اندازه دانه هایی که خودتان در خانه آسیاب می کنید، نیست. ضمن اینکه این کار می تواند برای شما سرگرم کننده و آرامش بخش هم باشد.

گفتیم می توانید از کابینت برای میز کار استفاده کنید اما توجه داشته باشید که معمولا کابینت را کنار سینک یا اجاق گاز نمی گذارند. درست است گفتیم کافی بار نزدیک آشپزخانه باشد، اما تا این حد نزدیک هم شاید چندان جالب نباشد. به خودتان کمی فضای حرکت بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *