مقالات سه گامه

طراحی و تزئین دیوار اتاق پذیرایی

تزئین دیوار اتاق پذیرایی

وقتی کسی برای اولین بار وارد خانه شما می شود پیش از اینکه شروع به صحبت با شما کند و شما را بشناسد، با خانه و چیدمان آن مواجه می شود. پس پربیراه نیست اگر بگوییم که طراحی داخلی خانه به نوعی بیانگر خلقیات، سلیقه و طرز فکر شماست. یا دست کم می توان اینطور گفت که خانه شما یک تصویر ابتدایی از شخصیت شما را به نمایش می گذارد. برای مثال، خانه ای را که در آن تابلوهای نقاشی رامبراند و ونگوک وجود دارد و تمام اجزای خانه از یک زمینه رنگی هماهنگ پیروی می کند با خانه ای مقایسه کنید که روی طاقچه و ویترینش پر از اشیاء عتیقه است و سرتاسر خانه با فرش های دستی پوشیده شده؛ طبیعتا دو تصویر متفاوت از صاحب این خانه ها در ذهن شکل می گیرد. اینجا می خواهیم درباره موضوع تزئین دیوار اتاق پذیرایی بیشتر صحبت کنیم و بگوییم که هر چیدمانی چه تاثیری می تواند روی نمای خانه بگذارد.

تابلوهای هنری بزرگ

حالا که در مقدمه مثالی از تابلوهای نقاشی زدیم، بیایید با همین فرمان جلو برویم. انتخاب چنین چیزی چند وجه دارد؛ یک اینکه طبیعتا نشان دهنده روحیه هنری شماست، دو اینکه یک تابلوی بزرگ روی دیوار معمولا خانه را مجلل نشان می دهد و سه اینکه شمه ای از سلیقه هنری تان را به دیگران می رساند. تفاوت دارد اثری از داوینچی روی دیوارتان باشد یا تابلویی از سهراب سپهری. پس این تابلو می تواند بیانگر وجهی از شخصیت و نوع نگاه شما باشد.

ضمنا می توانید به جای تابلوی نقاشی، عکسی هنری انتخاب کنید؛ عکس می تواند ثبت لحظه ای از یک واقعه اجتماعی، تصویری عاشقانه یا صرفا یک نمای زیبا از شهر یا منظره ای طبیعی باشد. خودتان می توانید حدس بزنید هر کدام از اینها چه تاثیری روی مهمان شما می گذارد؛ دیدگاه اجتماعی و سیاسی شما، احساساتی بودنتان یا توجه و تاکیدتان بر زیبا بودن خانه. حالا شاید گمان کنید این با ارزان بودن در تناقض است، اما اینطور نیست؛ خود من یک تابلوی چراغ دار -با عکسی از کشتی بزرگی وسط دریا- خریدم که در مقایسه با سایر اقلام تزئینی که در این فهرست آمده، مبلغ بالایی نداشت.

تابلوی نقاشی روی دیوار خانه

طاقچه و قفسه

نصب یک شلف یا همان طاقچه روی دیوار، تنها به منظور زیبایی نیست. خیلی وقت ها به خاطر کمبود جا پیشنهاد می شود یک ردیف فضا روی دیوارتان بسازید تا وسایل کوچک را روی آن بچینید. این طاقچه ها که در خانه های شخصی بیشتر از جنس MDF است و کمتر کسی سراغ جنس شیشه یا فلزی اش می رود، می توانند در هر جایی از خانه قرار بگیرند؛ در آشپزخانه، در اتاق خواب یا در پذیرایی و بالای تلویزیون. این شلف می تواند صرفا جنبه تزئینی داشته باشد (جایی برای گل و مجسمه و …) یا اینکه محل قرارگیری لوازم کوچک و اقلام کاربردی مثل ساعت، کتاب، چراغ و … باشد.

نمایی تازه از دیوار

اینکه داریم ایده های مختلفی می دهیم به این خاطر است که دیوار را از آن حالت خشک و خالی درآوریم. اگر دنبال راهی ساده و بدون دردسر هستید، کاغذ دیواری را امتحان کنید؛ هم هزینه بسیار کمی دارد و هم اینکه شما را به هدفتان می رساند یا دست کم نزدیک می کند. طرح های متنوع زیادی از کاغذ دیواری وجود دارد که حتما چیزی مطابق سلیقه تان پیدا می کنید. ضمن اینکه تمیز کردنش هم سخت نیست چرا که نمونه های باکیفیت آن قابل شستشو است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. گفتیم تدارک دیدنش ارزان است چون قرار نیست تمامی دیوارها را کاغذ دیواری کنید؛ در طراحی و چیدمان امروزی (مدرن) تنها یکی از دیوارها را با کاغذ دیواری می پوشانند.

تزئین دیوار با کاغذ دیواری

نقش برجسته

یکی از ایده هایی که چند سالی است در خانه ها شاهدش هستیم، استفاده از عنصر برجسته روی دیوارهاست. نمونه بارزش ساعت های پازلی است. احتمالا شما هم دیده اید؛ ساعتی که اجزایش روی دیوار نصب می شود و در واقع از دیوار به عنوان صفحه و پس زمینه استفاده می کند. این فقط یک نمونه از نقش و طرح برجسته است که روی دیوار می آید. نمونه دیگرش نقشه جهان است که نحوه نصبش مشابه همان ساعت هاست. گاهی بالای آن یک یا چند چراغ کوچک هم می گذارند که در شب نمای جذابتری داشته باشد. اگر دنبال ایده های ارزان برای تزئین دیوار پذیرایی هستید حتما این یکی را جزو گزینه های احتمالی در نظر بگیرید.

طرح نقشه جهان روی دیوار

جایی برای تلویزیون

ایده جدیدی نیست اما به هر حال می تواند جزو گزینه های شما باشد. عملی کردن این پیشنهاد مزیت هایی به همراه دارد که مهم ترینش باز شدن نمای اتاق و در دسترس قرار گرفتن فضای بیشتر برای قرار دادن وسیله ها و اقلام دیگر است. به همین دلیل برای خانه های کوچک بسیار کاربردی و راهگشاست. شاید این تصور به وجود بیاید که با حذف میز تلویزیون بخشی از تزئین و امکان زیباسازی خانه از دست می رود، اما اینطور نیست. قبلا در مطلبی گفتیم که با چه ایده هایی می توانید فکری به حال دکور پشت تلویزیون کنید. بد نیست نگاهی به آن بیندازید.

تالار آینه

فارغ از اینکه آینه ها می توانند به خودی خود زیبا و چشم نواز باشند، نور را بازتاب می دهند و روشنایی در اتاق پخش می کنند. آنها همچنین به خاطر نمایش بخشی از خانه در قابشان، به اتاق پذیرایی شما عمق می دهند. به خاطر همین دو ویژگی، گزینه بسیار خوبی برای خانه های کوچک محسوب می شوند چون خانه را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان می دهد. آینه قدی جزو اقلامی است که هم تزئینی به حساب می آید و هم کاربردی. راستی اسم این بخش را از یکی از نقاشی های بی نظیر و ماندگار استاد کمال الملک قرض گرفتیم؛ گفتم اسمش را بگویم شاید بخواهید این نمای فوق العاده که آدمیزاد را مات و مبهوت می کند، روی دیوارتان داشته باشید.

تزئین خانه با آینه

نمایشگاه خانوادگی

یکی از ایرادهایی که برخی اشخاص سنتی به گوشی های دوربین دار می گرفتند این بود که عکس انداختن را دم دستی کردند و عکس ها مانند سابق دوام ندارند؛ به این معنی که شما عکس های زیادی با گوشی هوشمندتان می گیرید که در بخش گالری خاک می خورند یا در اثر اتفاق و حادثه ای از بین می روند. حالا این چه ربطی به تزئین دیوار پذیرایی دارد؟ حرفمان این است که این لحظه های ثبت شده و خاطره انگیز را جلوی چشمتان بگذارید. من گمان می کنم اتفاقا گوشی های هوشمند باعث شدند لحظه های بیشتری را ثبت کنیم و تصویرهای بیشتری از عزیزان خود داشته باشیم؛ پس چرا اینها را گوشه حافظه گوشی نگه داریم، در حالی که می توانیم دست کم چند تایی از آنها را قاب بگیریم (مانند کاری که دهه های قبل انجام می شد) و به دیوار خانه بزنیم. یک نمایشگاه شخصی و خانوادگی راه بیندازید.

عکس خانوادگی در پذیرایی

تمام شد؟

راستش را بخواهید می شود این فهرست را تا چند صفحه دیگر هم ادامه داد، اما جلوی خودمان را می گیریم و به همین مقدار بسنده می کنیم. اینها تنها چند مورد از ایده هایی بودند که با وجود ارزان بودنشان، جلوه تازه و جذابی به خانه تان می دهند. البته که با صرف هزینه بیشتر دامنه انتخابتان گسترده تر می شود اما قصدمان این بود که بگوییم برای زیباسازی اتاق و دیوار، نیاز به صرف مبلغ های بالا نیست. کمی حسن سلیقه و ذره ای خلاقیت کافی است که رنگ و بوی دیگری به اتاق پذیرایی بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *