مقالات سه گامه

رنگ روتختی مناسب برای اتاق خواب

برای اینکه رنگ روتختی مناسبی انتخاب کنید، باید ترجیح شخصی و نیاز اتاقتان را به همراه سلیقه خود در نظر بگیرید؛ دنبال یک طرح بامزه و عجیب هستید که هر بار نگاهش می کنید لبخند روی لبتان بیاورد یا اینکه می خواهید با دیدنش به آرامش برسید، یا شاید هم به جنبه زیبایی اش اهمیت بیشتری بدهید. اینکه روتختی چه رنگی داشته باشد به نظر خیلی ساده می آید، اما همین جزئیات است که حس و حال اتاق شما را مشخص می کند و در روحیه شما می توانید تاثیرگذار باشد. اگر در انتخاب رنگ مردد هستید، بیایید با هم کشف کنیم چه چیزی باب طبع شماست و چه رنگی برای اتاق و تخت خواب شما بهتر است.

چطور رنگ مناسب را انتخاب کنیم

همانطور که گفتیم، باید دو موضوع را در نظر بگیرید: سلیقه و نیاز. درباره سلیقه کمی جلوتر صحبت می کنیم (و انتخابش به نظر شما برمی گردد) اما نیاز هر کسی می تواند با دیگری متفاوت باشد. برای مثال، نظر کسی که روی لکه ها و کثیف شدن روتختی حساس است با نظر کسی که این موضوع برایش در اولویت نیست، فرق دارد. سن و سال هم می تواند در انتخاب طرح و رنگ موثر باشد؛ به احتمال زیاد نوجوان ها و جوان ترها فضای شادتر و هیجان انگیزتر را می پسندند در حالی که افراد میانسال یا آنهایی که از شور جوانی کمی فاصله گرفته اند، به دنبال آرامش و ثبات هستند. بیایید چند راه ساده پیش پایتان بگذارم که کمک می کند تصمیم درستی بگیرید.

 

  • رنگ های آبی آرام به طور معمول حس آرامش بخش دارند و کمک می کنند که به راحتی به خواب بروید. این به روانشناسی رنگ ها برمی گردد و اینکه آبی نماد آرامش است.
  • سبز ملایم برای آنها که خیال پرداز هستند و ذهنی رویاساز دارند، مناسب است. در روانشناسی رنگ ها، محبت و خلاقیت جزو نشانه های این رنگ حساب می شوند.
  • می گویند کسانی که رنگ بنفش را انتخاب می کنند، مغرور و تا حدودی خودخواه هستند. شاید این موضوع به دلیل اشرافی و سلطنتی بودن رنگ بنفش باشد. این رنگ جزو انتخاب های خاص برای روتختی است. طیف های ملایم آن حس آرامش بیشتری دارند.
  • سایه های ملایم رنگ زرد می تواند حس گرما را منتقل کند. به خاطر انرژی و پویایی این رنگ، کسانی انتخابش می کنند که در ارتباط گرفتن موفق هستند و ذهنی محاسبه گر دارند.
  • رنگ سفید یک انتخاب ساده و راحت است. تمیز بودن و پاکی را می رساند. رنگ صلح است و باعث کاهش استرش در شما می شود. گفته می شود کسانی که سراغ این رنگ می روند، زندگی را به دور از زرق و برق ترجیح می دهند.

رنگ روتختی

بهترین رنگ برای پنهان کردن لکه ها

به دلایل مختلفی ممکن است نیاز داشته باشید که لکه ها را از چشمتان دور نگه دارید؛ شاید کودک یا نوجوانی در خانه هست که جنب و جوش زیادی دارد و مدام باعث لک افتادن به روتختی می شود یا اینکه فرصت نمی کنید به طور مرتب و در فواصل زمانی کم، روتختی را بشویید. دلیلش هر چه که باشد، رنگ های سبز، قهوه ای، خاکستری و طیف های تیره برای چنین منظوری بسیار مناسب هستند. هر کدام از این رنگ ها به شکلی باعث نمایان نشدن لکه و آلودگی های جزئی می شوند. به طور کلی رنگ های تیره برای چنین اشخاصی مناسب تر است.

روتختی ست بهتر است یا تکی؟

جواب این سوال به این موضوع بستگی دارد که هماهنگی را دوست دارید یا ترجیح می دهید سلیقه شخصی خودتان را اعمال کنید. وقتی یک ست روتختی تهیه می کنید، خیالتان از بابت جور بودن آن با ملحفه و لحاف و بالش راحت است و این ترکیب به اتاق شما نظم می دهد. جدا از اینکه روتختی های تکی به شما این امکان را می دهند که ترکیب مدنظر خودتان را بچینید، در زمان تعویض هم شما را با مشکل روبرو نخواهند کرد؛ اما وقتی بخواهید یک قلم از مجموعه ای که طرحی مشابه دارند، تغییر دهید، کارتان کمی سخت می شود. ضمن اینکه ممکن است بخواهید در زمستان از یک روتختی با جنس مناسب این فصل استفاده کنید و چند ماه بعد که هوا گرم می شود روتختی نازک و خنک بیندازید. البته در نظر داشته باشید که به طور معمول، ست روتختی جذابیت و زیبایی بیشتری دارد. این رنگ می تواند هماهنگ با سایر اجزای اتاق، مثل میز آرایش یا پاتختی باشد.

رنگ روتختی دخترانه / پسرانه

پیشتر در دو مقاله جداگانه درباره رنگ روتختی دخترانه و روتختی پسرانه صحبت کردیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، باید گفت که جنسیت رنگ را تعیین نمی کند؛ یعنی اینطور نیست که رنگ های خاصی ویژه دخترها باشد و پسرها هم رنگ های خودشان را داشته باشد. چیزی که گفته می شود بر اساس تجربه است؛ یعنی برای مثال پسرها بیشتر رنگ های مشکی و خاکستری و رنگ های تیره را انتخاب می کنند و دخترها به طور معمول رنگ های روشن مانند سفید، صورتی و گلبهی را ترجیح می دهند.

در خصوص نقش و شکل روتختی هم پسرها معمولا سراغ طرح های ورزشی می روند و دخترها طرح های انیمه یا نقش و نگارهای لطیف را می پسندند. تاکید می کنیم که این صرفا یک امر کلی است و ممکن است نظر فرزند شما چیزی متفاوت باشد؛ دختری که طرحی فوتبالی دوست دارد یا پسری که طرح گل و گیاه را.

 تخت خواب

سوال های متداول

آیا رنگی هست که کمک کند بهتر و راحت تر به خواب برویم؟

طیف های رنگی روشن، از جمله سفید، کرم و خاکستری ملایم به شما حس آرامش بیشتری می دهند و باعث می شود شب ها بهتر بخوابید.

آیا روتختی می تواند روی رویاها و خواب های ما تاثیر بگذارد؟

از نظر علمی هیچ شواهد و مدرکی در این رابطه وجود ندارد که ثابت کند رنگ و طرح روتختی به طور مستقیم روی خواب های ما تاثیر دارند. اما در نظر داشته باشید که خواب ها از ضمیر ناخودآگاه ما ناشی می شوند، و طبیعتا فضای اتاق و رنگ و طرح هایی که در آن وجود دارد روی ضمیر ناخودآگاه من اثرگذار باشند.

چطور چند رنگ مختلف را کنار هم بگذارم که به تعادل و هماهنگی برسند؟

ترکیب و جور کردن رنگ ها می تواند برای شما یک سرگرمی بامزه باشد. به شکل های مختلفی می شود این هماهنگی را ایجاد کرد، برای مثال طیف هایی از یک رنگ باشند یا رنگ های مکمل را کنار هم بگذارید. چیزی داریم به نام «چرخه رنگ» که نمونه آنلاین آن هم وجود دارد؛ شما رنگی را انتخاب می کنید و چند رنگ به شما پیشنهاد می دهد.

چه رنگی به ما حس آرامش می دهد؟

همانطور که در متن اشاره کردیم، رنگ های سرد مانند آبی و سبز نماد و نشانه آرامش و دوری از استرس هستند. رنگ های پاستلی هم گزینه خوبی برای رنگ روتختی محسوب می شوند.

قاعده و قانون خاصی برای انتخاب رنگ روتختی وجود دارد؟

تقریبا هیچ حکم و قاعده کلی یا سفت و سختی برای انتخاب رنگ نداریم؛ شما باید براساس نیاز، سبک زندگی و سلیقه خود درباره رنگ روتختی تصمیم گیری کنید.

رنگ های خنثی کدام ها هستند؟

رنگ هایی نظیر سفید، بژ، خاکستری خنثی به حساب می آیند و بیشتر به خاطر تطبیق پذیری شان با رنگ های دیگر انتخاب می شوند. به این معنی که در کنار هر رنگی می توانند قرار بگیرند. اینها می توانند برای اتاق مثل یک صفحه نقاشی باشند که شما تزئینات دیگر را رویشان قرار می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *