مقالات سه گامه, نقد و بررسی

تفاوت تشک سنتی و مدرن

بعضی ها هنوز و در هر بحثی پیرامون کالاها و محصولات، این گزاره که «قدیمی اش بهتر است» را مطرح می کنند و عمیقا به آن باور دارند. از طرفی هم عده ای که با تکنولوژی روز همراه هستند و زندگی مدرن را می پسندند، درست نظری خلاف عقیده این دوستان دارند. احتمالا نمی شود یک جواب قطعی داد و یکی از این دو را برای همیشه قانع کرد، اما شاید بتوان با باز کردن بحث و دادن توضیح بیشتر درباره مزیت ها و ایرادهای هر محصولی، کمک کرد که تجربه بهتر و رضایتبخشی در خرید تشک برسند. در این مطلب به طور مفصل درباره تشک های سنتی و مدرن صحبت می کنیم، ویژگی های آنها را می گوییم و درباره تفاوت تشک سنتی و مدرن توضیح می دهیم.

 

تشک مدرن

پیشرفت تکنولوژی، درخواست و تقاضای زیاد، پیش آمدن بحث ها و نظرهای علمی باعث به وجود آمدن کارخانه های بزرگ تولید تشک شد. حالا دیگر نحوه ساخت تشک به طور کلی دگرگون شده و قابل مقایسه با آنچه پیشتر دیده بودیم نیست. تشک ها مورد بررسی قرار می گیرند، اندازه مشخص و استانداردی دارند و در طرح ها و شکل های مختلفی عرضه می شوند. مواد داخل تشک هم تنوع بیشتری پیدا کرده و دیگر محدود به دو سه نوع نیست. به طور کلی در ساخت تشک حساسیت بیشتری به خرج داده شد و هرچه جلوتر آمدیم، این حساسیت هم افزایش پیدا کرد و حالا با دقت بسیار زیاد این محصولات تولید می شوند. چرا که تشک از جمله کالاهایی است که ما چند ساعت از روز در تماس مستقیم با آن هستیم و شکل و جنسش می تواند روی سلامت جسمی ما تاثیر بگذارد. وقتی بخواهیم تفاوت تشک سنتی و مدرن را بررسی کنیم، این مورد یکی از مهم ترین هایش خواهد بود.

تشک سنتی

شاید هنوز آنقدرها هم از آن روزهایی که تشک های سنتی تولید و استفاده می شدند دور نشده ایم. بعید نیست که تصویری از آن زمان و مدل تشک ها در ذهن داشته باشید؛ همان تشک های ساده ای که روی زمین پهن می کردیم و کمی هم حس خنکی داشتند. تنوع پارچه ها هم چندان زیاد نبود و برای همین اهالی بالای شهر و پایین شهر هر دو تصویرهای مشابهی از آن تشک ها در ذهنشان دارند. مواد داخلشان هم معمولا از جنس پشم، اسفنج و پنبه بود. در آن زمان تعداد کارخانه های تولید تشک بسیار کم بود و بیشتر این تشک ها در کارگاه های معمولی و کوچک و با هنر دست ساخته می شدند. با این حساب مشخص است که در تهیه این تشک ها نه از تکنولوژی خاصی بهره گرفته می شد و نه از ماشین آلات و ابزارهای سنگین؛ حتی چندان فرقی نداشت چه کسی با چه مشخصاتی قرار است روی آن تشک بخوابد؛ اصلا آیا به لحاظ جسمی در سلامت کامل است یا از دردی در ناحیه کمر و گردن رنج می برد. تقریبا هیچ کدام از اینها مطرح نبود. فکر می کنم تا همینجا هم متوجه چند تفاوت تشک سنتی و مدرن شده باشید. اما این تازه شروع بحث است.

تشک سنتی

تفاوت تشک سنتی و مدرن

به ویژگی های اصلی و مهم هر کدام از تشک ها اشاره کردیم و احتمالا ضمن خواندن همین قسمت هم متوجه برخی از تفاوت های این دو شده اید. برای اینکه شفاف تر و دقیق تر به این موضوع بپردازیم، آنچه که تشک سنتی و مدرن را از هم متمایز می کند، فهرست می کنیم.

ضخامت

میزان ضخامت تشک یکی از ساده ترین و واضح ترین تفاوت های تشک سنتی و مدرن است. تشک های سنتی هرچقدر هم سعی می شد ضخامت زیادی داشته باشند، به دلیل نوع کار و نحوه ساخت، امکانش نبود که آنها را به پهنای تشک های امروزی دربیاورند. اگر دقت کرده باشید متوجه شده اید که تشک های سنتی تنها یک لایه داشتند که اغلب از جنس پشم یا پنبه بود. حالا تشک ها نه تنها ضخامت بیشتری پیدا کرده اند، که پهنای هر مدل هم متفاوت از دیگری است و به شما این امکان را می دهد که بنا به نیاز و شرایط جسمی خودتان اندازه ضخامت را تعیین کنید. این تشک ها چند لایه هستند و زمان خواب، راحتی بیشتری روی آنها احساس می کنید.

توجه به سلامتی

حین صحبت های مقدماتی به این موضوع اشاره کردیم که در ساخت تشک های سنتی به وضعیت جسمی چندان توجهی نمی شد. در واقع کارشناس و متخصصی وجود نداشت که شاخصه های مختلف را بسنجد و براساس آن نحوه ساخت تشک را هدایت کند. از این نظر تشک های مدرن قابل مقایسه با تشک های قدیمی و سنتی نیستند. دیگر کمتر تشک مدرنی را پیدا می کنید که خاصیت ارگونومیک (هماهنگ با شکل صحیح بدن حین خواب) نداشته باشد. اگر سراغ تشک های باکیفیت تر بروید، امکانات و ویژگی های بیشتری هم در اختیار شما می گذارند. یا برای مثال برخی تشک ها ضد حساسیت هستند. طبیعتا در تشک های قدیمی چنین چیزی وجود نداشت. همین توجه ویژه به سلامتی باعث شد که تشک طبی تولید شود.

اندازه

تقریبا همه تشک های قدیمی در دو اندازه یک نفره و دو نفره تولید می شدند. شاید یک اندازه کوچک هم برای بچه ها در نظر گرفته می شد. تشک های امروزی از نظر اندازه دو تفاوت مهم با مدل های سنتی دارند؛ اولی تنوع در طول و عرض که باعث می شود بنا به نیازتان سراغ یکی از این اندازه ها بروید، و دومی استاندارد بودن این اندازه هاست. برای مثال، وقتی تخت خواب دو نفره می خرید نیازی نیست با متر اندازه تخت را محاسبه کنید و در فروشگاه ها بگردید تا تشکی مناسب آن پیدا کنید. اندازه تشک های مدرن هماهنگی کاملی با اندازه تخت خواب دارند. ضمن اینکه برای بچه ها هم چند اندازه مختلف وجود دارد که متناسب با سن و قد آنهاست.

شکل تشک

فکر کنم این مورد نیازی به توضیح نداشته باشد. اگر در گذشته تنها یکی دو نوع تشک وجود داشت، امروزه چندین و چند شکل از تشک (مستطیل و گرد ) ساخته و عرضه می شود؛ از جمله تشک لاتکس، تشک فنری، تشک طبی، تشک بادی و غیره. این تنوع در ساخت و شکل تشک، به همراه وجود اندازه های بیشتر در مقایسه با قبل، دست شما را در انتخاب تشکی متناسب با نیاز و سلیقه شما باز می گذارد. پس شکل طراحی هم دیگر تفاوت تشک سنتی و مدرن است. برای مثال برند معروف اونر نوعی تشک گرد تولید کرده که حتی از وسط هم تا می شوند.

تشک مدرن

تشک سنتی راحت تر است یا مدرن؟

احتمالا این سوال یکی از مهم ترین چالش های ذهنی شما در رابطه با تشک های قدیمی و امروزی باشد. جواب به این پرسش می تواند کمی پیچیده باشد، چرا که شاید بهتر است اول «راحتی» را معنی کنیم. برای روشنتر شدن موضوع این نکته را در نظر بگیرید که تشک های امروزی از نظر تاثیرگذاری بر سلامت بررسی می شوند و برخی از مدل ها برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماری و درد بیشتر طراحی شده اند. پس اینجا به مفهوم دیگری از «راحتی» می رسیم. تشک های سنتی نرم بودند و شاید همین ویژگی باعث شده بسیاری این نرم بودن را به «راحتی» تعبیر کنند. در حالی که چنین چیزی صحیح نیست؛ چون فارغ از اینکه نرمی زیاد احتمالا برای کمر شما مناسب نیست، اغلب تشک های سنتی در مدت زمانی کم دچار فرورفتگی می شدند و آن حالت اولیه خودشان را هم از دست می دادند. تشک های مدرن با چند لایه بودن و ضخامت بیشتر، در عین فراهم کردن راحتی بیشتری برای شما به حفظ سلامت جسمی تان هم کمک می کنند. ضمنا بازه قیمتی تشک ها گسترده است و شما می توانید سراغ خرید تشک ارزان از برندهای معتبر بروید.

حرف آخر

اگر از دهه سوم زندگی عبور کرده باشید احتمالا تصویری از تشک های قدیمی خانه مادربزرگ و پدربزرگ در خاطره های کودکی تان باقی مانده است. این تشک ها حس نوستالژیک و خاطره انگیزی برای ما دارند. تشک هایی که توسط کارگاه های کوچک و بعضا محلی تولید می شد و از نظر شکل و نوع ساخت، زمین تا آسمان با تشک هایی که امروز توسط کارخانه های مطرح ساخته می شود تفاوت دارند. در اینجا به ویژگی های هر کدام اشاره کردیم و بعد هم تفاوت های اصلی و مهم هر دو را توضیح دادیم. آنچه که خواندید، نه نظر و جواب شخصی و سلیقه ای، که واقعیت هایی بود در رابطه با تفاوت تشک سنتی و مدرن. امروزه شما قدرت انتخاب بیشتری در انتخاب تشک دارید، سلامتی شما اهمیت بالاتری پیدا کرده و در ساخت تشک ها لحاظ می شود و در نهایت کیفیت خواب بهتری را تجربه می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *