مقالات سه گامه

نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس

وقتی برای اولین بار با خانه ای دوبلکس مواجه شدم، برایم کمی عجیب و البته جالب بود؛ در عالم بچگی در ذهنم چندین و چند سوال پیش آمد، مثل اینکه چه وسایلی را در اتاق بالایی می گذارند، چرا تختخوابشان طبقه دوم است و اصلا دستشویی خانه طبقه بالاست یا پایین! اما هرچه که بود برایم جالب بود. خانه های دوبلکس زیبایی خاص و ویژه ای به خانه می دهند، اما ممکن است این چالش هم به وجود بیاورند که چیدمان خانه باید چطور باشد تا هم شکل ظاهری خانه به هم نریزد هم راحتی اعضای خانه تامین شود. اینجا درباره چیدمان کلی و طراحی داخلی خانه های دوبلکس برای شما صحبت می کنم.

خانه دوبلکس چه خانه ای است؟

می خواهم قبل از اینکه برویم سراغ شکل چیدن وسیله ها، خیلی خلاصه و ساده خانه دوبلکس را تعریف کنم. وقتی از دو طبقه برای ساخت یک خانه استفاده شود و طبقه ها با پله هایی که در داخل خانه تعبیه شده به همدیگر راه و ارتباط داشته باشند یک خانه دوبلکس داریم. طراحی خاص این خانه ها باعث شده قیمتشان بیشتر از خانه های معمولی با همان متراژ باشد. مزیتشان این است که شما در یک خانه مستقل، دو طبقه و به نوعی دو فضای جداگانه برای وسایلتان دارید.

چیدن وسایل خانه دوبلکس

برای چیدمان منزل باید اول مشخص کنید چه نوع سبکی را برای طراحی داخلی خانه می پسندید؛ سبک مدرن یا سبک کلاسیک. پیشتر در مقاله ای به طور مفصل توضیح دادیم که این دو نوع چه تفاوت های مهمی با هم دارند. به طور کلی طراحی مدرن به فضای خالی، کاربردی بودن و سادگی میل دارد و طراحی کلاسیک به پیچیدگی، دقت در جزئیات، تقارن و سایر ویژگی های هنری علاقه دارد. در اینجا سعی می کنیم نوع طراحی را منحصر به یکی از این دو سبک نکنیم تا هر کسی با هر سلیقه ای بتواند به چیدمان ایده آلش برسد.

میز ناهارخوری

برای رسیدن به یک هماهنگی دلنشین، می توانید جنس میز را هماهنگ با جنس پله ها انتخاب کنید؛ اگر پله های خانه از چوب یا حتی با طرح چوب است می توانید سراغ میزهای چوبی از همان طیف رنگی بروید. اگر پیرو سبک مدرن هستید سراغ میزهایی بروید که شکلی بسیار ساده دارند، بدون هر نوع ظریف کاری یا طرح های شلوغ. اما اگر سبک کلاسیک را دوست دارید بهتر است سراغ میز و صندلی هایی که در عین حفظ شکل قدیمی، روی پایه ها و سطح رویی میز یا پشت صندلی ها تزئینات و طرح های سنتی کار شده باشد. میز ناهارخوری در خانه های دوبلکس اغلب در طبقه پایین قرار می گیرد که می توانید به سادگی هم از مهمان ها پذیرایی کنید. اگر فضای کافی دارید، میز را در میانه های خانه، با کمی فاصله از مبلمان اصلی بگذارید. اگر فضای اتاق پذیرایی کم است، بیشتر از آنکه به فکر زیبایی خانه باشید باید راحتی و کاربردی بودن میز را در نظر بگیرید؛ میز را طوری بگذارید که نشستن و بلند شدن برای افراد ساده و بدون دردسر باشد.

طراحی داخلی خانه دوبلکس

مبلمان

برای فضاهای کوچک شاید مبلمان کلاسیک مناسب نباشد؛ این مبل ها معمولا جای بیشتری می گیرند و سنگین تر از مبل های مدرن هستند، همراه با منبت کاری و نقش های سنتی روی پشتی ها و لبه ها. مبل های کلاسیک ظاهری جذاب و اشرافی به خانه می دهند. مبلمان را طوری بچینید که دید خوبی به تلویزیون داشته باشد و نور خوبی از اتاق بگیرد. شکل قرارگیری مبل بهتر است به حالتی باشد که اشخاص بتوانند چهره همدیگر را ببینند و چیزی مانع ارتباط چشمی گرفتن آنها نشود.

لوستر و چراغ ها

اینکه محل قرارگیری چراغ ها به چه صورت باشد بستگی به چند موضوع دارد؛ فضای اتاق قرار است بزرگتر به نظر برسد یا کوچکتر، میزان نور طبیعی در منزل چقدر است و حس و حال خانه باید چطور باشد. البته می توان عوامل دیگری را هم در نظر گرفت اما این سه مورد از مهم ترین ملاک ها در انتخاب محل نصب چراغ هاست. اگر خانه کوچک باشد، معمولا شخص تمایل دارد فضا بزرگتر از آن چیزی که در واقع است نشان داده شود؛ در نتیجه باید روشنایی بیشتری به خانه بخشید. برای رسیدن به این هدف می توان از چراغ های توکار و دیواری استفاده کرد و یا با نصب دو لوستر، نور بیشتری دریافت کرد. اگر در خانه تان نور طبیعی خوبی دارید که نیازتان را برطرف می کند، می توانید لامپ های کمتری کار بگذارید. درباره حس و حال هم این خودتان هستید که تصمیم می گیرید؛ بعضی نور ملایم را می پسندند و بعضی خانه های روشن را دوست دارند. البته در خانه های دوبلکس به طور معمول اتاق خواب که در طبقه دوم قرار دارد نور بسیار خوبی دریافت می کند.

هماهنگ و متفاوت

گفتیم که برای چیدمان خانه باید پیش از هر چیز انتخاب کنید که قرار است پیرو سبک کلاسیک باشید یا مدرن. با این حال باید گفت که می توان از ترکیب این دو استفاده کرد. در خانه های دوبلکس به این دلیل که دو فضای مستقل داریم، می توانیم برای هر کدام هم طراحی متفاوتی در نظر بگیریم. برای مثال می شود اتاق بالایی را به سبک مدرن و طبقه پایین را به سبک کلاسیک چید، یا برعکس. متراژ خانه هم می تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد؛ برای مثال اگر طبقه پایین چندان بزرگ نیست، با طراحی مدرن (تاکید روی فضاهای باز و خلوتی و سادگی بیشتر) اتاق پذیرایی را کمی بزرگتر نشان داد. برای راهنمایی بیشتر در این خصوص به مطلبی که پیشتر درباره نحوه چیدمان اتاق خواب به سبک مدرن نوشتیم نگاهی بیندازید.

چیدمان خانه دوبلکس

انتخاب رنگ

بخش زیادی از خانه را دیوارها تشکیل می دهند و رنگ خانه شاید اولین چیزی باشد که به چشم می آید. رنگ دیوارها و سقف منزل نقش مهم و تاثیرگذاری در القای حس و حال خانه ایفا می کند. در اینجا به طور مختصر شما در انتخاب رنگ خانه دوبلکستان راهنمایی می کنیم.

  • آبی: به طور معمول از رنگ آبی برای اتاق خواب استفاده می شود، چرا که آرامشبخش است. با این حال می توان رنگ اتاق نشیمن را هم از طیف آبی انتخاب کرد. طرح دوگانه آبی کمرنگ و تیره هم از جمله ترکیب های جذابی است که می توان برای خانه در نظر گرفت.
  • صورتی: نباید اینطور فکر کرد که این رنگ فقط مختص اتاق کودک است. رنگ صورتی به خاطر روشنی اش برای اتاق های کوچک گزینه خوبی به نظر می رسد. ضمن اینکه صورتی نور را بازتاب می دهد و حس و حالی دلپذیر و عاشقانه به خانه می بخشد.
  • سفید: انتخابی ساده و آسان. اینکه بسیاری این رنگ را برای خانه می پسندند به این خاطر است که به راحتی می توان چیدمان خانه را با آن هماهنگ کرد. روشنترین رنگ حساب می شود و برای افرادی که خانه ای دلباز و روشن را دوست دارند گزینه ای عالی است. سفید بیانگر روشنی و پاکی و خلوص است.
  • پاستلی: رنگ هایی که غلظت کمی دارند و روشن هستند، در دسته رنگ پاستلی قرار می گیرند. اینکه کدام بخش از خانه با طرحی از این رنگ ها باشد بنا به سلیقه هر شخص متفاوت است؛ بعضی از رنگ های پاستلی در اتاق خواب استفاده می کنند و بعضی در سرویس بهداشتی. اگر می خواهید حس و حال مثبت و شادی از خانه شما دریافت شود، سراغ یکی از رنگ های پاستلی بروید. برای خانه های دوبلکس این امکان را دارید که در کنار رنگ های پاستلی از رنگ های خنثی استفاده کنید و فضایی جذاب و خاص بسازید.

جمع بندی

خانه های دوبلکس به خاطر شکل طراحی شان دو فضای مستقل در اختیار ما قرار می دهند. این دو فضا با وجود آنکه جزئی از یک خانه اند، اما به خاطر اینکه از هم جدا هستند می توانند دو سبک طراحی داشته باشند. به همین ترتیب هنگام انتخاب رنگ، بستگی به سلیقه می شود رنگ هایی هماهنگ با هم را برای هر دو فضا در نظر گرفت یا دو طیف رنگی متضاد و مخالف هم. بسته به اینکه طراحی داخلی خانه مدرن است یا کلاسیک، باید سراغ چیدن وسیله ها رفت. در سبک کلاسیک از طرح های شلوغ همراه با ظرافت و توجه به جزئیات استفاده می شود و در سبک مدرن فضاهای خالی، کاربرد وسایل و سادگی اهمیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *