مقالات سه گامه

مکمل های جذاب رنگ بنفش در خانه

مکمل رنگ بنفش

احتمالا شما هم شنیده اید که رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی محسوب می شود. اما چرا؟ البته دلیلش ساده است: گرانی! در روزگار گذشته به دست آوردن این رنگ کار چندان ساده ای نبوده و قشر ضعیف جامعه نمی توانستند لباسی به رنگ بنفش را تهیه کنند. در کنار این موضوع، برخی از سران کشورها و سرزمین ها، استفاده از رنگ بنفش را برای مردم عادی ممنوع کرده بودند. در نتیجه فقط خانواده های اعیانی و سلطنتی سراغ پارچه ها و لباس هایی به این رنگ می رفتند. این مقدمه کوتاه را گفتم که صحبت مفصل درباره چیدمان خانه به رنگ بنفش را شروع و مکمل های رنگی آن را معرفی کنم. ضمنا برایتان توضیح می دهم چطور از این رنگ در طراحی داخلی خانه استفاده کنید.

بنفش؛ رنگی خاص

همان اول صحبت گفتم که چرا این رنگ خاص است اما برای توضیح بیشتر مثلا می توانم به رنگ پرچم کشورها اشاره کنم؛ اگر دقت کنید به ندرت پرچمی را می بینید که رنگ بنفش داشته باشد. شاید جالب و کمی بامزه باشد اما دلیل این موضوع هم گران بودن تهیه رنگ بنفش در گذشته بوده! طوری که حالا فقط دو پرچم در جهان است که رنگ بنفش دارد: نیکاراگوئه و دومینیکا. در واقع تا سال 1800 میلادی، هزینه تهیه این رنگ از طلا هم گرانتر بوده. نکته دیگر اینکه اولین رنگ ثانویه ای که آدمیزاد توانست بسازد همین رنگ بنفش بود؛ رنگی که نماد و نشانه سلطنت، خلاقیت، شجاعت، اصالت و ارزش است.

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از آژانس های مسافرتی و شرکت های مرتبط با گردشگری از رنگ بنفش در طراحی داخلی و لوگوی شرکتشان استفاده می کنند. فکر کنم به اندازه کافی از خاص بودنش گفتم، حالا برویم سروغ معرفی مکمل های رنگ بنفش.

مکمل های رنگ بنفش

برای استفاده از بنفش در طراحی داخلی لازم است با رنگی دیگر آن را به تعادل برسانید تا هم نمای خانه چشم را اذیت و خسته نکند و هم اینکه جلوه بهتر و زیباتری داشته باشد. اینجا چند مکمل مختلف به شما پیشنهاد می کنم تا بر اساس سلیقه و نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

طبیعتا هر کدام از این ترکیب ها زیبا هستند اما شما باید بر اساس اقلام داخل منزل، میزان روشنایی و تاریکی خانه، بزرگی و کوچکی اتاق پذیرایی و مواردی از این دست تصمیم بگیرید که چه رنگی برای خانه شما مناسب تر است. برای مثال طیف روشن بیشتر برای محیط هایی که نیاز به آرامش دارند استفاده می شود (مثل اتاق خواب) و طیف تیره که محیط را برجسته می کند و به آن عمق می بخشد، برای رنگ بخشی از دیوارها و رنگ تخت خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

بنفش و خاکستری

بنفش و خاکستری

یک انتخاب معقول و منطقی. خاکستری رنگی خنثی است که با طیف وسیعی از رنگ ها هماهنگ می شود و در کنار حفظ تعادل، باعث می شود رنگ اصلی به خوبی به چشم بیاید. در واقع چون خودش توجه را جلب نمی کند، در نتیجه رنگ اصلی خودش را نشان می دهد. نکته مهم دیگر اینکه ساختن چنین ترکیبی ساده است و شما را به دردسر نمی اندازد. دیوارها، مبلمان، میز تلویزیون ، پرده و بسیاری اقلام ریز و درشت دیگر می تواند به رنگ خاکستری باشند.

کد رنگ خاکستری: 808080#

کد رنگ بنفش: #916D9F

بنفش و طلایی

گزینه ای عالی برای کسانی که می خواهند ترکیبی مجلل و مدرن داشته باشند. رنگ بنفش نه سرد است و نه گرم و از طرف دیگر وقتی بخواهید سراغ طیف تیره اش بروید بهتر است رنگ دوم را روشن در نظر بگیرید. رنگ طلایی هم به خانه شما گرما می بخشد و هم به خاطر روشن بودنش، تعادل را برقرار می کند. همانطور هم که از اسمش پیداست و بیننده را یاد طلا می اندازد، اشرافی و لاکچری به حساب می آید.

کد رنگ طلایی: #D4AF37

کد رنگ بنفش: #916D9F

بنفش و طلایی

بنفش و کرم

اگر زردی ترکیب قبلی به نظرتان زیاد است و نمی خواهد شدت رنگ اینقدر بالا باشد، رنگی روشن تر مثل کرم را انتخاب کنید. تضاد ملایمی که این دو ایجاد می کنند، جلوه ای خاص و دلپذیر دارد. ترکیبی چشم نواز برای اتاق نشیمن. به خوبی حس صمیمیت و دعوت به حضور در خانه را به افراد منتقل می کند. ساختن این ترکیب هم ساده است؛ میز ناهارخوری ، پرده، دیوارها و حاشیه شان، فرش و لوستر می تواند از رنگ کرم باشد.

کد رنگ کرم: #FFFDD0

کد رنگ بنفش: #916D9F

بنفش و نارنجی

برای فضاهایی که حرکت و جنب و جوش در آن جریان دارد و لازم است کمی هیجان به محیط تزریق شود، نارنجی رنگ مناسبی است. در فضای بازی بچه ها زیاد این رنگ را دیده اید. حالا هم می توانید برای اتاق کودک و نوجوان، دست روی ترکیب بنفش و نارنجی بگذارید. برخلاف رنگ های سرد، نارنجی به اتاق شما سرزندگی و نشاط و انرژی می بخشد. کوسن، بخش کوچکی از دیوار، روتختی و اقلام تزئینی کوچک می تواند به رنگ نارنجی باشد.

کد رنگ نارنجی: #FF6F61

کد رنگ بنفش: #916D9F

بنفش و نارنجی

بنفش و سبز مریم گلی

نمی دانم اسمش را شنیده اید یا نه، اما سبز مریم گلی یا Sage Green یکی از رنگ های محبوب است. دلیل انتخاب چنین اسمی هم همانطور که می توانید حدس بزنید به رنگ برگ گیاه مریم گلی برمی گردد. به طور کلی سبز جزو رنگ های آرامش بخش است و چون طبیعت را به یاد می آورد، حس خوبی به ما منتقل می کند. ترکیب بنفش با سبز مریم گلی، تقریبا برای هر گوشه از خانه مناسب است. برای کسانی که گل های آپارتمانی دارند، این ترکیب می تواند انتخاب ایده آلی باشد، چرا که گل و گیاهشان بخشی از رنگ سبز خانه را خود به خود تامین می کند.

کد رنگ سبز: #8F9779

کد رنگ بنفش: #C8A2C8

بنفش و سرمه ای

معادل انگلیسی این رنگ Navy Blue است که در آن کلمه Blue یا آبی به کار رفته، اما در فارسی به آن سرمه ای می گوییم. یک ترکیب کلاسیک که به خانه شما فضایی رسمی و سنتی می دهد. این دو کاملا با هم هماهنگ هستند و نمایی جذاب را می سازند. با این حال شاید هر کسی سراغ این ترکیب نرود. به طور مثال برای خانه هایی که روشنایی کمی دارند شاید گزینه فوق العاده ای به حساب نیاید.

کد رنگ سرمه ای: #001F3F

کد رنگ بنفش: #916D9F

به کار گرفتن رنگ بنفش در طراحی داخلی

با مختصر تاریخچه ای که از رنگ بنفش گفتیم و خاص بودنش، ممکن است اینطور به نظر برسد که استفاده از آن در خانه چالش برانگیز است. چندان با این موضوع موافق نیستم. شاید به اندازه رنگ کرم یا خاکستری در دسترس نباشد و تعداد وسایل و اقلامی به رنگ بنفش کم باشد، اما هنوز آنقدر قدرت انتخاب دارید که بتوانید طرح و زمینه رنگی خانه تان را بنفش در نظر بگیرید. طرفداران فیلم و سریال حتما به خاطر دارند که رنگ دیوار در سریال «فرندز» بنفش بود و این رنگ به قدری به چشم آمد که طرح در ورودی به یکی از شمایل اصلی این سریال محبوب بدل شد.

می خواهم بگویم استفاده از این رنگ چندان سخت نیست. در کنار رنگ دیوار، مبلمان، پرده، کابینت و صندلی می تواند به رنگ بنفش باشد. در کنار اینها، اقلام دیگری هم هستند که در القای رنگ بنفش می توانند نقش داشته باشند؛ نمونه اش گل اسطوخودوس، که جزو گل های آپارتمانی است و قبلا هم درباره اش صحبت کرده بودیم. گل های دیگری هم به رنگ بنفش و طیف های مختلف آن هستند، از جمله گل شاه پسند، زنبق، یاس، بنفشه و ارکیده. همچنین سنگ های بنفش هم می توانند به شما کمک کنند، مانند سنگ آمتیست، یولیت، سنگ یمانی، کوارتز و آمرتین. ضمن اینکه اقلام تزئینی به رنگ بنفش به وفور در بازار پیدا می شوند که قطعا در ایجاد ترکیب مدنظرتان می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *