مقالات سه گامه

انتخاب روتختی مناسب تابستان

روتختی تابستانی

شما هم هر موقع می خوابید احساس سرما می کنید؟ بله، حتی در تابستان. این تا حدی طبیعی است، چون وقتی به خواب می رویم دمای بدن تا حدی کاهش پیدا می کند. برای همین است که به یک لایه محافظتی نیاز داریم؛ چندان هم مهم نیست چقدر ضخامت داشته باشد چون نمی خواهیم گرم شویم و فقط قرار است این لایه از حس سرما حین خواب جلوگیری کند. البته این فقط یکی از دلایلی است که دلمان می خواهد در هر زمان و هر شرایط آب و هوایی حین خواب روی خودمان را بپوشانیم. در گرمای تابستان احتمالا میل به استفاده از پتو کم می شود و خیلی ها یک لایه نازک را ترجیح می دهند. اما کدام روتختی برای فصل تابستان مناسبتر است؟

دلایل استفاده از روتختی در تابستان

در مقدمه یکی از این دلایل را گفتیم، اما نکته های دیگری هم وجود دارد که به ما می گوید بهتر است حتی در گرمای تابستان هم موقع خواب چیزی روی خودمان بکشیم. اگر جزو آدم های گرمایی هستید پیشنهاد می کنیم چند لحظه ای به این دلایل نگاه کنید:

هرچیزی که به محافظت ما کمک کند یا این فکر را در ما تقویت کند که برای سلامتی ما مفید است، به ما حس امنیت می دهد. این همان کاری است که هر رواندازی انجام می دهد، فارغ از اینکه چه شکل و جنسی دارد. حتی اگر به جای روتختی و لحاف از یک پارچه نازک هم استفاده کنید، باز هم این حس امنیت را تجربه می کنید، چرا که می دانید یک لایه محافظتی روی خودتان دارید.

وقتی طبق برنامه ای خاص خوابمان را تنظیم کنیم، بدن ما هم طبق همان برنامه عمل می کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی از کودکی موقع خواب روی خودمان روانداز می کشیم، بدن ما این پیام را دریافت می کند که با کشیدن روانداز باید آماده استراحت و به خواب رفتن شود. پس کشیدن روتختی روی بدنمان کمک می کند که ساده تر به خواب برویم.

وقتی به خواب می رویم تسلط و کنترل درستی روی دمای بدنمان نداریم و نیاز به کمی گرما داریم. یکی از کارکردهای اصلی روتختی این است که همان میزان کم از گرمایی که بدن ما احتیاج دارد، تامین می کند تا هم سلامتی ما با مشکل روبرو نشود و هم خواب راحتی داشته باشیم. ضمنا در این حالت دیگر چندان نگران سایر عوامل بیرونی که ممکن است روی دمای بدن ما تاثیر بگذارند نیستیم.

روتختی مناسب تابستان

 

جنس روتختی

وقتی صحبت از خنکی و سبک بودن روتختی می کنیم پیش و بیش از هر چیز دیگری، این جنسش است که اهمیت دارد. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید، جنس هایی را که بیشتر در تابستان استفاده می شود و مناسب این فصل از سال است، به طور مختصر معرفی می کنیم.

 

روتختی پنبه ای

یکی از اولین انتخاب ها برای تابستان همین است. به این خاطر که وزن مناسبی دارد، شما را به اندازه کافی گرم می کند و تنفس پذیری خوبی هم دارد. برای شستشوی آن هم چالش خاصی نخواهید داشت و می توانید کارش را به ماشین لباسشویی بسپارید. جنس لطیف و نرمش حس راحتی و خوبی به شما می دهد و شما را برای خوابی باکیفیت آماده می کند. به ویژه وقتی تشک فنری خوبی هم داشته باشید.

کتان

نمی دانم مطلبی را که درباره لحاف مناسب فصل زمستان نوشتیم خوانده اید یا نه، چون در آنجا هم از پارچه کتان حرف زدیم. شاید بپرسید چطور می شود که یک جنس هم برای فصل گرم مناسب باشد و هم برای فصل سرد. دلیلش این است که پارچه کتان خاصیت تنظیم دما دارد؛ به این معنی که در فصل های سرد بدن شما را گرم نگه می دارند و در فصل گرم احساس خنکی به شما می دهند. اگر صحبت از لباس کتان بود این نکته را هم می گفتیم که پارچه های کتان کمی ساده چروک می شوند، اما در خصوص روتختی این موضوع اهمیت زیادی ندارد. شاید از نظر لطافت به پای جنس پنبه ای نرسند اما در عوض از دوام بسیار خوبی برخوردارند.

بامبو

یک لایه نازک برای کسانی که می خواهند پتو داشته باشند و نداشته باشند! به خاطر نازکی اش و منفذهایی که روی آن وجود دارد هوا در رفت و آمد است و در فصل گرم سال احساس خوبی به شما می دهد. جنس بامبو رطوبت را به خود جذب می کند و از این نظر هم مناسب تابستان است. بامبو از الیاف طبیعی ساخته می شود.

ابریشمی

اگر می خواهید کمی حس اشرافی و تجملاتی به اتاق و خودتان بدهید، روتختی ابریشمی را انتخاب کنید. کیفیت خوب این جنس از روزگار قدیم زبانزد بوده و ابریشمی بودن تبدیل به معیاری برای لطافت و گرانی شده است. کیفیت خوب روتختی های ابریشمی باعث شده تا کالایی محبوب بین مردم باشد؛ فارغ از اینکه چه فصلی را دوست دارید، نمی توانید به جنس عالی این نوع روتختی اعتراف نکنید. البته که قیمت آن به طور معمول از سایر روتختی ها بیشتر است و اگر قصد خرید دارید باید این موضوع را هم در نظر بگیرید. اگر می خواهید لاکچری باشید، باید دست به جیب شوید.

روتختی تابستانی

روتختی تابستانه

یکی از تفاوت های روتختی و لحاف این است که در انتخاب و خرید آن وجه ظاهری اش اهمیت بالایی دارد. در حالی که درباره لحاف بیشتر کاربردی بودنش در اولویت است. هرچند این موضوع به معنی نادیده گرفتن ملاک های کم اهمیت نیست. به همین خاطر باید هنگام خرید روتختی تابستانی، در کنار زیبایی آن و تاثیرش در نمای تخت خواب، به ویژگی های آن هم توجه کرد. اگر به فکر هماهنگی بیشتر در اتاق خواب هستید، می توانید سراغ خرید ست روتختی بروید و خیال خودتان را راحت کنید. در اینجا به چند مورد ساده اشاره می کنیم.

 

ضخامت: طبیعتا یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب روتختی برای فصل تابستان، ضخامتش است. این موضوع بدیهی را می دانید که با افزایش ضخامت روتختی، میزان گرمایی که احساس می کنیم بیشتر می شود. همچنین ضخامت بیشتر، معمولا وزن بیشتری هم به روتختی می دهد. همان چیزی که ما در تابستان ازش فراری هستیم. پس از بین گزینه های موجود، دست روی آنهایی بگذارید که نازک تر هستند.

ضدتعریق: تابستان است و گرما و عرق ریختن. از این موضوع گریزی نیست. بسیاری از افراد شب های تابستان عرق می کنند که می تواند برایشان اذیت کننده باشد و حتی به جایی برسد که آنها را از خواب بیدار کند. موقع خرید سراغ مدل هایی بروید که ضدتعریق هستند و قدرت جذب رطوبت بالایی دارند.

نحوه شستشو: این مورد از این بابت اهمیت فوق العاده ای دارد که سه موضوع دیگر را تحت تاثیر خودش قرار می دهد: اول اینکه شستشو می تواند روی کیفیت و دوام محصول تاثیر بگذارد. دوم اینکه تعیین می کند برای تمیز کردن آن چقدر باید دچار زحمت شوید. سوم اینکه با سلامتی شما در ارتباط است. از آنجا که هر نوعی از روتختی را که انتخاب کنید باید هر چند وقت یک بار آن را بشویید، پس باید سراغ گزینه ای بروید که شستشوی ساده تری داشته باشد و با چند بار شستن کیفیت آن به شدت افت نکند.

 

خوابی خنک در تابستان

در اینجا چند راهکار ساده داریم برای کسانی که در تابستان احساس گرمی می کنند و این حس ناخوشایندی بهشان می دهد. دست کم یک بار امتحانشان کنید و نتیجه اش را ببینید.

  • بسیاری از ما عادت داریم پاهای خود را زیر پتو ببریم اما بد نیست گاهی یکی از پاها را بیرون روتختی بگذارید تا کمی هوا بخورد. انجام دادنش ساده است و به احتمال زیاد شما را از آن گرمای زیاد تا حدودی خلاص می کند.
  • لباس های سبک و نازک بپوشید یا اینکه اجازه دهید بخش هایی از بدن شما بدون پوشش باشد. روتختی می تواند نگرانی شما را بابت آن بخش ها برطرف کند.
  • یک پنکه کوچک که به طور مرتب بچرخد و به جریان داشتن هوا کمک کند، فضای اتاق را از آن حالت گرفتگی و گرمای زیاد درمی آورد. اینطوری قطعا احساس خنکی بیشتری می کنید.

 

نتیجه گیری

برای رهایی از گرمای تابستان لزومی ندارد که پتو را به طور کامل کنار بگذارید یا اینکه از خریدن یک روتختی ارزان منصرف شوید. کافی است معیارهای و ملاک هایی را در نظر بگیرید تا بدون احساس گرمای زیاد موقع خواب، آماده به خواب رفتن شوید. فراموش نکنید که ما از کودکی عادت کرده ایم که روی بدنمان پتو بکشیم و این به نوعی تبدیل به یک برنامه همیشگی پیش از خواب ما شده است. ضمنا یک لایه محافظتی روی ما احساس امنیت به ما می دهد و با استرس کمتر استراحت می کنیم. در این مطلب درباره جنس های مختلف و ملاک هایی که در انتخاب روتختی مناسب تابستان وجود دارد صحبت کردیم. اگر نکته یا سوالی در این رابطه دارید حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *