مقالات سه گامه

مدرن کردن خانه به سبک اروپایی

سبک مدرن اروپایی خانه

ما ساکنین مشرق زمین علاقه خاصی به فرهنگ و سنت خودمان داریم و هنوز هم وقتی تصویرهایی از نمای داخل خانه ها در دهه 30 و 40 شمسی می بینیم، ذوق زده می شویم. خانه هایی بزرگ و دلباز با فرش های قرمز لاکی، پشتی ها، طاقچه ای روی دیوار و اجزای دیگری که احتمالا با تصویری از خانه مادربزرگ و پدربزرگ در ذهنتان مانده. با گذشت زمان و تغییر شکل خانه ها و گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، میل به تغییر چیدمان منزل هم پیش آمد. این مقاله برای همین گروه است که می خواهند طراحی داخلی خانه به سبک اروپایی باشد.

برای اینکه تصور بهتری از این نوع چیدمان داشته باشیم باید اول به این سوال جواب بدهیم که منظور از سبک مدرن اروپایی چیست؟ قاره اروپا دوره های مختلف تاریخی را طی کرده که در هر کدام نوع خاصی از طراحی داخلی غالب بوده است. با این حال حتی وقتی از دوره مدرن صحبت می کنیم باید بدانیم دقیقا از کدام دهه و چه شکلی از دکوراسیون حرف می زنیم. ابتدا کمی درباره آن دوره های مهم صحبت می کنیم و بعد می رسیم به امروز اروپا.

کلاسیک، باروک و رنسانس

سبک کلاسیک اروپایی اشاره به عناصر و الگوهایی است برگرفته از دوره یونان و روم باستان. احتمالا به محض شنیدن چنین نامی به یاد ستون های بزرگ ساختمان ها می افتید، نظیر آنچه در برخی فیلم های سینمایی مربوط به آن دوره به نمایش درآمده. در داخل خانه هم ساخته های چوبی که بیشتر جنبه نمایشی و تزئینی داشتند به چشم می خورد. این وجه نمایشی به شکلی پررنگ و گاه اغراق شده در دوره باروک پیش آمد. دقت در نقش و نگارها، پیچیدگی ها و به کار گرفتن ماده های باارزش در طراحی از جمله ویژگی های این دوره است.

اما اروپایی ها پس از سپری کردن یک دوره تاریخی، به این نتیجه رسیدند که ارزش اصلی همان چیزهایی بودند که در دوره یونان و روم باستان خلق می شد. البته این نگاه صرفا بازگشت به گذشته نبود بلکه به معنی اهمیت و احترام به آرمان های آن زمان بود. احتمالا شما پی هیچکدام از این سبک ها نیستید، پس بیایید درباره سبک مدرن اروپا صحبت کنیم.

طراحی داخلی مدرن خانه

سبک مدرن اروپا

قبل از هر چیز باید بگوییم کشورهای مختلف اروپایی از سبک های متفاوتی بهره می برند. احتمالا حالا تصور بهتری از مدرن کردن خانه به سبک اروپایی دارید. طی تحقیقی که سایت feathr انجام داده و اطلاعاتی که از 40 کشور اروپایی به دست آورده، تفاوت سبک طراحی داخلی در کشورهای مختلف این قاره، متفاوت از همدیگر است. برای مثال، ترکیه از سبک مدیترانه ای، یونان و اسپانیا از سبک مینیمال، روسیه از سبک مدرن، دانمارک و نروژ از سبک اسکاندیناوی، ایتالیا و ایرلند از سبک اشرافی (لاکچری) پیروی می کنند. سبک مدرن به معنی بهره گیری از اجزاء، رویه ها و تکنیک هایی است که نمایی جدید، شکیل و امروزی به خانه بدهد. شاخصه های اصلی این سبک استفاده از خط های شفاف و سرراست، رنگ های روشن و جدید، شکل های هندسی و مبلمان مدرن است.

سبک مینیمال یا کمینه گرایی

برخلاف طرح های کلاسیک به بیشتر به جزئیات و پیچیدگی ها توجه می شد، در سبک مینیمال قرار است همه چیز در نهایت سادگی باشد. تاکید بر بزرگ نشان دادن فضا و محیط، استفاده از رنگ های خنثی و طراحی ساده از ویژگی های مهم این نوع چیدمان است. خلاصه و چکیده اصول این سبک در زمینه های مختلف هنری، ادبیات و موسیقی را در همان شعار معروف «کم، زیاد است» می توان دید. سادگی حرف اول و آخر را می زند. اگر می خواهید پیرو این طرح باشید باید قید پیچیدگی، شلوغی و درهم ریختگی عناصر داخلی را بزنید. مثلا اگر از مجسمه و اثر هنری تجسمی در طراحی داخلی استفاده می کنید، شکل طراحی آن باید به دور از جزئی نگری و نقش های ظریف باشد و تعداد آن هم بسیار کم؛ طوری که به نمای دلباز خانه لطمه ای نزند.

سبک اسکاندیناوی

بعضی از ویژگی های این نوع از چیدمان به طراحی مینیمال شباهت دارد، از جمله تاکید بر فضاهای باز، استفاده از نور و سادگی. برای استفاده از نور طبیعی، پنجره های بزرگی در خانه کار گذاشته می شود و یا با نصب آینه های بزرگ و قدی به بازتاب نور و روشن شدن خانه کمک می کنند. همانطور که از اسمش انتظار می رود، در این سبک از پارچه های مخملی و قالیچه ها و پوشش های پشمی هم به وفور استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید گفتیم که این سبک بیشتر در کشورهای شمال اروپا طرفدار دارد. طبیعتا اهمیت به نور و به کارگیری منسوجاتی که گرمابخش هستند، به خاطر شرایط آب و هوایی خاص آن منطقه است. اهمیت به صرفه جویی در انرژی و سادگی اجزای خانه هم در راستای همین موضوع است.

سبک وابی سابی

عبارت «وابی سابی» به زبان ژاپنی و به معنی تقدیر و تمجید از غم و نداری و پیری و تنهایی است. این عبارت از یک فلسفه برای زیستن و لذت بردن از زندگی حرف می زند. اما چه ارتباطی با چیدمان خانه پیدا می کند؟ بگذارید بیشتر توضیح بدهم. وابی و سابی می گوید که این جهان ما یک دنیای زودگذر و موقتی است و دوامی ندارد و ما هم بنا نیست برای لذت بردن از زندگی نباید در پی چیزهای کامل و بدون عیب و ایراد باشیم. این گفته در طراحی داخلی اینطور نمود پیدا می کند که زیبایی محیط در بخش هایی است که نقص به حساب می آید. در واقع احترامی است به آن شکل طبیعی اشیاء، همانگونه که وجود دارند. برای مثال، اهمیت دادن به کاسه ای که رد ترکی روی خود دارد. این نوع نگاه و این سبک از چیدمان باید به لذت بردن از کاستی و رسیدن به آرامش منجر شود، به آرامش و تامل بیشتر.

سبک مدرن طراحی داخلی خانه

اجزای مختلف در طراحی مدرن

حالا که چند سبک متداول خانه های اروپایی را بررسی کردیم برویم سراغ عناصری که در طراحی داخلی و مدرن کرد خانه به سبک اروپایی اهمیت دارند.

به خاطر حجم فضایی که می گیرد و موقعیتش در خانه، نقش پررنگی در چیدمان و طراحی داخلی ایفا می کند. برای داشتن یک مبلمان مدرن، در کنار دقت به نحوه ساخت و جنس استفاده شده در آن، باید سراغ رنگ های روشن و یکدست رفت. اگر پیرو سبک مینیمال هستید، مبلمانی بدون جزئیات، طرح های شلوغ که شکلی ساده دارند انتخاب کنید. اینکه چه مدلی را انتخاب کنید وابسته به طرح و نوع چیدمان شماست؛ اگر سبک خانه مینیمال است سراغ مبل هایی بروید که کارایی خوبی دارند و ظاهرشان بسیار ساده با شکل های هندسی معمول است. اگر دنباله روی سبک مدرن هستید، انتخابتان می تواند مبل هایی باشد که نوآوری بیشتری در ساخت دارند؛ مثلا شکل پایه ها و دسته ها متفاوت از شکل معمول و غالب مبل هاست.

نورپردازی

همانطور که در بخش معرفی سبک ها گفتیم، نور در طراحی داخلی اهمیت فوق العاده زیادی دارد. شما می توانید براساس موقعیت و شرایط خانه خود، بخشی از نور موردنیاز را از نور طبیعی بگیرید و بخشی را با استفاده از چراغ ها و نورهای مصنوعی. این موضوع به تعداد و اندازه پنجره ها و شمالی یا جنوبی بودن موقعیت خانه بستگی دارد. برای مثال کنار تختخوابی که نور خورشید به آن نمی رسد، می توانید از یک آباژور استفاده کنید. لوسترهای مدرن با تنوع زیادشان می توانند نور اتاق پذیرایی را به خوبی تامین کنند و نمایی جذاب و امروزی به خانه بدهند. اگر بخواهید به سبک وابی سابی نور را تنظیم کنید، بهتر است بگذارید قسمتی از خانه کمی تاریک باشد! هرچند در این سبک سعی بر این است که بیشترین بهره را از نور خورشید برد.

رنگ

انتخاب رنگ محیط خانه جدا از وجه ظاهری آن و نمایی که به محیط می دهد، می تواند فضا را بزرگتر یا کوچکتر نشان بدهد. در اوایل این مقاله گفتیم که به طور کلی سبک مدرن تاکید خاصی به فضای باز دارد. در نتیجه نور و فضا و رنگ باید هماهنگی کاملی با هم داشته باشند چون روی یکدیگر تاثیر می گذارند. برای مدرن کردن خانه به سبک اروپایی پیشنهاد می شود یک رنگ روشن و ملایم را انتخاب کنید و سایر رنگ ها را بر اساس آن بچینید. سایت هایی هستند که به شما در انتخاب یک طرح رنگی کمک می کنند؛ یا پالت های آماده ای را روبروی شما می گذارند یا شما روی یک یا دو کد رنگ کلیک می کنید و چند رنگ دیگر که در هماهنگی با رنگ انتخابی شماست، نمایش داده می شود. برای مثال می توانید به سایت color hunt سر بزنید.

کلام پایانی

کشورهای اروپایی بنا به موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و فرهنگشان هر یک سبک خاصی را می پسندند. این سبک های نقطه اشتراک هایی با هم دارند اما برخی موارد هستند که هر کدام را از دیگری متمایز می کنند. در این مقاله سبک های مینیمال، مدرن، اسکاندیناوری و وابی و سابی را معرفی کردیم و گفتیم که اجزای داخل منزل با توجه به هر سبک چطور انتخاب و چیده می شوند. در انتخاب سبک و نوع چیدمان، در کنار سلیقه شخصی خود، به موقعیت خانه و شرایط آب و هوایی منطقه و شهرتان هم توجه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *