مقالات سه گامه

تزئین ساده میز ناهارخوری

تزئین میز ناهارخوری

دورهمی، مهمانی و برگزاری مراسم های قدیمی ایرانی، که طی دو سه سال اخیر کمرنگ شده بود، کم کم شکل خودش را پیدا می کند. خیلی ها که سال های قبل نتوانستند مراسمی مثل شب یلدا را داشته باشند، دلشان برای جمع شدن، صحبت های خانوادگی، و البته غذا خوردن دسته جمعی تنگ شده. گفتیم حالا فرصت خوبی است که درباره تزئین میز ناهارخوری بنویسیم و بگوییم چطور می شود برای مهمان ها یک میز شکیل، رسمی و خوب چید. میزی که همه را دور خودش جمع می کند و به نوعی نشانه ای از سلیقه میزبان و احترامش به مهمان هاست. تزئین و چیدمان حرفه ای میز بیشتر از اینکه نیازمند صرف هزینه باشد، به کمی ذوق و قریحه احتیاج دارد و البته آگاهی از نحوه قرارگیری صحیح اقلام روی میز. ما اینجا درباره هر دوی این موضوع ها صحبت می کنیم.

انتخاب طرح رنگی

اشتباه نکنید، منظورمان این نیست که غذایتان را با رنگ ها هماهنگ کنید! داریم درباره میز و اقلام روی آن صحبت می کنیم و اینکه وقتی یک طرح رنگی مشخص را در نظر بگیرید، طبیعتا نظم و زیبایی میز بیشتر به چشم می آید. با توجه به اینکه غذاها و خوراکی ها خودشان پر از رنگ هستند، انتخاب رنگی خنثی می تواند سفره و میز شما را شکیل و منسجم نشان بدهد. انتخاب رنگ می تواند بر اساس فصلی که در آن قرار دارید باشد؛ برای مثال اگر پاییز است، می توانید سراغ رنگ های گرم و متناسب با این فصل بروید؛ رنگ هایی نظیر نارنجی سوخته، قهوه ای. این انتخاب می تواند با توجه به مناسبت ها تغییر کند؛ برای مثال، احتمال دارد در روز مادر از رنگ های پاستلی استفاده کنید. طرح رنگی را می شود با اقلامی مثل رومیزی، صندلی ناهار خوری ، دستمال سفره، زیر لیوانی، ظرف ها و وسایل تزئینی پیاده کرد.

وسایل تزئینی

اینجا همان جایی است که می توانید خلاقیت و سلیقه شخصی تان در چیدمان و طراحی را به نمایش بگذارید. پیشنهاد می شود از ترکیب های سه تایی یا عددهای فرد استفاده کنید تا چیدمان متعادل شود و به لحاظ دیداری هم زیبایی چشمگیرتری داشته باشد؛ برای مثال، یک ظرف تزئینی بزرگ، سه دسته گل یا پنج شمعدان کوچک. یادتان نرود که این اقلام را با ارتفاع های مختلف به کار بگیرید، هرچند نباید بلندی وسیله و محل قرارگیری اش طوری باشد که دید افراد را مسدود کند. در بسیاری از میزها می بینیم که یک گلدان در مرکز میز قرار دارد؛ استفاده از گلدان به خاطر طراوت و تازگی گل و حس زنده بودن و لطافتی است که به سفره و میز می دهد. بزرگی و کوچکی آن را متناسب با اندازه میز انتخاب کنید.

ترکیب جدید و قدیم

این پیشنهاد برای آنهایی است که نمی خواهند خیلی درگیر چهارچوب و قواعد هماهنگی باشند؛ اشیاء قدیمی و عتیقه را در زمینه ای مدرن و امروزی قرار دهید. برای تهیه اقلام قدیمی هم گمان نکنم احتیاج به زحمت و دردسر زیادی باشد؛ برای مثال ممکن است چیزی از خانه پدربزرگ یا مادربزرگتان قرض بگیرید، یا شاید هم خودشان ظرفی را به عنوان یادگاری به شما داده باشند. حدس می زنم بسیاری از خانواده های ایرانی چنین یادگاری هایی -حتی کوچک یا ارزان- در خانه دارند. برای آنها که اهل خاطره بازی هستند این وسیله ها رنگ و بوی دیگری به میز می دهند و حتی ممکن است بهانه ای برای شروع صحبت با مهمان ها باشند.

روشنایی

کمی زاویه دیدتان را بازتر کنید؛ تزئین میز و زیبایی آن محدود به چیدن وسایل روی میز نمی شود و چیزهایی که اطراف میز هستند هم در آن نقش دارند. در ضمن برای اینکه زحمت شما در تهیه غذا و چیدمان میز به خوبی در معرض دید قرار بگیرد، باید نور مناسبی به غذا تابیده شود. این موضوع به ویژه در شب اهمیت پیدا می کند یا در خانه هایی که پنجره های زیادی ندارند. چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه چراغ یا لوستر باید در ارتفاعی مناسب باشد؛ نه آنقدر پایین که شدت نور آن مزاحمت ایجاد کند و نه آنقدر بالا که نور کمی به میز برسد. نکته دوم اینکه چراغ را درست در مرکز و بالای میز بگذارید؛ یا شاید گاهی مجبور باشید مکان میز را با چراغ هماهنگ کنید.

رانر

بگذارید اول بگوییم رانر چیست. شکل تازه و مدرنی از رومیزی که به طور معمول سه دوخت مستطیلی، کراواتی و بیضی دارند. این پارچه ها برخلاف رومیزی های سنتی، تمام میز را نمی پوشانند و به شکل مستطیلی بلند هستند که در طول یا عرض میز قرار می گیرند. جنس آن هم می تواند ساتن، مخمل، تور، کتان و … باشد. از رانرهای حریر و توری شکل بیشتر در جشن ها استفاده می شود. یکی از خوبی های رانر این است که اجازه می دهد زیبایی میز شما به چشم بیاید؛ این موضوع برای میزهایی که طرح خاصی رویشان دارند بسیار مهم است. البته این به سلیقه شما بستگی دارد؛ عده ای ترجیح می دهند هم پارچه ای روی میز بگذارند که کل آن را بپوشاند و یک رانر هم روی آن بیندازند. برای میزهای مربع و مستطیل می توان از رانر استفاده کرد و برای میز دایره که اغلب در دسته میز ناهارخوری کمجا قرار می گیرد، از رومیزی های سنتی.

تزئین میز ناهارخوری

سبد یا کاسه

همان ابتدای صحبت هم اشاره کردیم که برای تزئین میز نیازی به هزینه و خرج زیاد ندارید. نمونه بارزش کاسه و سبدی پر از میوه یا خوراکی دیگر است که می توانیم وسط میز بگذاریم. اینکه کاسه از چه جنسی باشد به رنگ میز و طرح رنگی ای که در نظر گرفته اید برمی گردد. گفتیم داخل سبد میوه بگذارید، اما جایگزین های بامزه و جالب دیگری هم وجود دارد که هم ارزان هستند و هم جذاب؛ نمونه بارزش میوه درخت کاج است، یا حتی سنگ های تزئینی. ذهنتان را محدود به همین پیشنهادها نکنید، گزینه های دیگری هم وجود دارد که کافی است با میز شما همخوانی داشته باشند و نمای جذابی به آن بدهند.

شمع

درباره چیزی حرف می زنیم که صدها سال پیش روی میزها قرار داشتند و همین امروز هم که به یک رستوران مجلل بروید، آن را می بینید. شمع ها چند کارکرد مختلف دارند؛ ظاهر جذاب و زیبایی به میز می دهند. کارکرد حسی دارند؛ اگر کسی بخواهد حال و هوایی شاعرانه یا عاشقانه به میز بدهد، یک شمع بر سر میز می گذارد. اکر برق قطع شود یا به هر دلیلی روشنایی در اتاق نداشته باشیم، نور لطیف شمع می تواند میز را به اندازه کافی روشن کند. امروزه هم شمع ها و شمعدان ها در مدل های متنوعی از قالب های سنتی و مدرن عرضه می شوند که می توانند متناسب با چیدمان خانه و شکل و طرح میز شما باشند. خاطرتان هست که از ترکیب جدید و قدیم حرف زدیم؟ شمع می تواند یکی از آن عناصر قدیمی باشد.

کلام پایانی

ایده های زیادی برای تزئین میز ناهارخوری هست که در این فرصت کم فقط به چند تا از مهم ترین هایش اشاره کردیم. اینکه چه سبک چیدمانی برای میز در نظر می گیرید به طرح داخلی خانه یا آن بخشی که میز را گذاشته اید بستگی دارد. برای اینکه تزئین شما نظم و انسجام داشته باشد، قبل از هر چیز یک تم یا زمینه رنگی مشخص کنید. وسایل تزئینی را با پیروی از ترکیب های فرد بچینید تا هم تعادل بهتری برقرار شود و هم به لحاظ بصری زیبا و چشم نواز باشد. یک رومیزی یا رانر هم می تواند نمای میز را کاملا تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *