مقالات سه گامه

بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه

رنگ مناسب اتاق دخترها

شما هم جزو آن دسته هستید که به محض پیش آمدن بحث انتخاب رنگ یک وسیله برای دختران، یاد رنگ صورتی می افتید؟ اینکه چرا این رنگ را به دختران نسبت می دهند یکی از آن بحث های پیچیده و مفصل است. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در این زمینه تحقیق و پژوهش هم انجام شده؛ نمونه اش مطالعه ای است روی کودکان 7 ماهه تا 5 ساله، که نتیجه آن هم در مجله بریتانیایی روان شناسی رشد به چاپ رسید.

تحقیق به این صورت بود که به بچه ها دو وسیله یکسان، یکی از رنگ صورتی و یکی با رنگی متفاوت دادند، اما هیچ نشانه یا شواهدی مبنی بر ترجیح رنگ صورتی بر دیگر رنگ ها از سوی دخترها دیده نشد. فکر می کنم همین مقدمه کافی است برای اینکه بگوییم رنگ های زیادی هستند که می توانند دلخواه دخترها باشند؛ شاید اصطلاح «رنگ دخترانه» چندان درست و مناسب نباشد چرا که هر دختری می تواند رنگی متفاوت انتخاب کند. با این حال، اینجا رنگ هایی را که «بیشتر» مورد توجه دختران هستند فهرست می کنیم و نکته هایی را درباره هر کدام می گوییم.

انتخاب رنگ

در خصوص انتخاب رنگ اتاق کودک یا نوجوان چند نکته مهم هست که فکر می کنم هر پدر و مادری باید بداند. پس قبل از اینکه سراغ رنگ ها برویم، بیایید این نکته های کوچک را مرور کنیم.

اتاق را تک رنگ در نظر نگیرید؛ اینکه تمام اتاق به یک رنگ باشد هم چشم را خسته می کند و هم تاثیر منفی بر انرژی و حس و حال فضا دارد. در نتیجه، رنگ های هماهنگ و مکمل را کنار رنگ اصلی استفاده کنید.

یکی از بزرگترین اشتباه های خانواده ها، تهیه تمام اقلام اتاق کودک بدون در نظر گرفتن سلیقه فرزندشان است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که دختر شما در حال گذار از کودکی به نوجوانی است. پس به رشد و شکلگیری شخصیت دخترتان توجه کنید.

در انتخاب رنگ فارغ از بحث روانشناسی رنگ ها که در این مطلب مختصری به آن اشاره می کنیم، سلیقه دخیل است. با این حال توصیه می شود برای اتاق دخترها از رنگ های تیره ای مثل قهوه ای و مشکی و همچنین از رنگ قرمز استفاده نکنید. اینها می توانند به عنوان رنگ دوم (با حجم کم) استفاده شوند.

رنگ اتاق دخترانه

زرد و خاکستری

برای غافلگیری هم شده بگذارید از یک ترکیب ویژه و خاص شروع کنیم. یک رنگ گرم که احساسات ما را پررنگ و قوی می کند در کنار رنگی خنثی که با مقدار کمی تیرگی، آن روشنی را به تعادل می رساند. زرد رنگی مناسب افراد برونگراست، باعث ایجاد خلاقیت در شخص می شود و به طور کلی جزو رنگ های مثبت و امیدبخش است (رنگ زرد نشانه خورشید و روشنایی است.) این ترکیب و به ویژه رنگ زرد، بیشتر برای دخترها کم سن و سال پیشنهاد می شود؛ چرا که هم تحرک و فعالیت زیادی دارند و هم اینکه هنوز تحت تاثیر احساسات مختلف قرار نگرفته اند. با توجه به اینکه رنگ زرد احساس را تشدید می کند، شاید برای دختران نوجوان مناسب نباشد. پس میزان استفاده از این رنگ را با توجه به رشد دخترتان، کاهش دهید.

 

آبی آسمانی

رنگی که هم مناسب فضای پسرانه است و هم دخترانه. به طور معمول پسرها طیف تیره آبی را می پسندند و دخترها به رنگ آبی آسمانی گرایش بیشتری دارند. نکته جالب اینکه رنگ آبی پیشتر رنگی کاملا زنانه در نظر گرفته می شد. برای دخترها می توانید از رنگ سفید در کنار آبی استفاده کنید که هم روشن تر شدن و حس آرامش فضا را تقویت کند و هم یکنواختی و یکدستی رنگ آبی را از بین ببرد. در روانشناسی رنگ ها، آبی نشانه ملایمت، آرامش، سلامتی و صداقت است. برای رفع استرس و اضطراب می توانید سراغ این رنگ بروید. در کنار تمام این مزیت ها و حس های مثبت، باید این را هم بگوییم که رنگ آبی نشانه ای از افسردگی هم هست. به همین خاطر توصیه کردیم از ترکیب آبی و سفید استفاده کنید. رنگ سفید نشانه خوشبینی، پاکی و ایمان است که ترکیبش با آبی، آن حس منفی را به تعادل می رساند.

صورتی کلاسیک

بله، رسیدیم به همانی که حرفش بود. با وجود همه حرف هایی که در مقدمه گفتیم، باید این را هم بپذیریم که صورتی یکی از محبوب ترین رنگ های دختران است. انتخاب این رنگ کمی هم به سن و سال دختر برمی گردد؛ به طور معمول هرچه سن بالاتر می رود میل به انتخاب صورتی کلاسیک کمتر می شود. به همین خاطر است که بعضی از دختران نوجوان که احساس می کنند در حال ورود به دنیای بزرگسالی اند، صورتی را -که به نظرشان رنگی بچگانه است- انتخاب نمی کنند. در نتیجه برای این گروه، رنگی دیگر از همین طیف، مثل یاسی یا بنفش می تواند گزینه خوبی باشد. اگر می خواهید برای رنگ دوم دردسر نکشید، سراغ رنگ سفید بروید. ترکیب این دو هم چشم نواز است و هم فضای اتاق را شاد و مثبت نگه می دارد. صورتی نشانه ای از کودکی، احساسات لطیف، شادی و امید است. راستی وقتی این رنگ را انتخاب کردید به فکر هماهنگ کردنش با سایر اقلام اتاق باشید؛ پیدا کردن کمد و میز کامپیوتر صورتی شاید راحت نباشد!

سبز پسته ای

رنگ سبز هم مانند رنگ آبی آرامش بخش است، با این تفاوت که دیگر آن وجه منفی را که به بروز حس غم و افسردگی منجر می شود ندارد. برعکس، رنگ سبز نماد زندگی، سلامتی و طراوت است. پس برای ایجاد حس و حال تازگی و سرزندگی هم که شده می توانید رنگی از طیف سبز بروید. یکی از بهترین گزینه ها سبز پسته ای است که جزو رنگ های روشن حساب می شود. شاید مشکلی که درباره این رنگ وجود دارد سختی هماهنگ کردنش با سایر بخش ها و اقلام اتاق باشد. هرچند تهیه برخی از اقلام مانند روتختی ، پاف و آباژور به رنگ سبز چندان سخت نیست. مثل سایر رنگ هایی که گفتیم، این یکی را هم می توانید در کنار سفید بگذارید تا متناسب کردن و طراحی اتاق دشوار نشود.

رنگ های خنثی

حالا که با یک ترکیب متفاوت شروع کردیم، بیایید با یک انتخاب خاص هم بحث را تمام کنیم. شاید دخترها در سنین پایین تر مایل باشند رنگ های اصلی و رنگ های شاد در اتاقشان داشته باشند، اما برای دوره نوجوانی ممکن است نگاهشان تغییر کند. رنگ هایی مثل طوسی، کرم، بژ و نقره ای که جزو رنگ های خنثی هستند، به فضای مدرن و امروزی نزدیک ترند. اینجا دیگر خبری از سفید نیست چون نمی خواهیم حال و هوای اتاق خیلی حوصله سربر شود. پیشنهاد می شود وقتی دو رنگ از این گروه را انتخاب می کنید، رنگ بخشی از دیوارها را تیره تر در نظر بگیرید تا هم تضاد و اختلاف روشنی و تیرگی را بیشتر کرده باشید و هم حس آرامش بیشتری از آن منتقل شود. یکی از مزیت های مهم این رنگ ها هماهنگی ساده شان را سایر اجزای اتاق مثل کمد، تخت خواب ، پاتختی و میز تحریر است.

کلام پایانی

انتخاب رنگ وابسته به جنسیت و سن خاصی نیست. مطلبی که اینجا مطالعه کردید یا سایر مقاله های مشابه، بر اساس تجربه و همچنین روانشناسی رنگ ها تدوین و نوشته می شوند. برای مثال اگر گفته می شود رنگ صورتی دخترانه است، یعنی درصد بالایی از دخترها این رنگ را می پسندند و جزو رنگ های محبوبشان است. موضوع دیگر سن و سال است؛ به طور معمول در سن های پایین رنگ های تند و شاد مورد توجه بچه هاست و با بزرگ شدن سلیقه و نظرشان تغییر می کند. راستی یادتان نرود برای انتخاب رنگ اتاق حتما با دخترتان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *