مقالات سه گامه

عوامل موثر در انتخاب مبلمان اداری

عوامل موثر در انتخاب مبلمان اداری

بسیاری از ما در محیط های اداری که به‌ خوبی طراحی نشده، کار می کنیم و لذت زیادی از این شرایط نمی بریم. یک مدیر موفق باید بداند که یک شرکت با دکوراسیون کاربردی، شخصی‌ سازی شده و چینش و انتخاب مبلمان اداری با مهندسی دقیق، تاثیر زیادی در افزایش بهره‌ وری خودش و کارمندانش و نیز زیبایی کلی دارد. شرکت شما، جلوه ای از کسب و کار شماست. از محیط مستقر شدن کارمند(ها) گرفته تا اتاق مدیر شرکت، باید با وسواس بالا و با استفاده از وسایل و لوازم مناسب طراحی شود. دکوراسیون غلط و انتخاب اشتباه محصولات مورد نیاز، می تواند محیط کار را غیرحرفه ای جلوه دهد و انجام کارهای نظافتی را سخت کند. با در نظر گرفتن ساعات زیادی که شما و سایرین به کار مشغول می شوید، احتمالاً این مسائل بر کیفیت فعالیتتان هم تاثیرگذار است. چه در حال تاسیس یک شرکت باشید و چه در حال تغییر دکوراسیون محل کار فعلی، با توجه به عوامل موثر در انتخاب مبلمان اداری می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

چه عواملی، در انتخاب صحیح مبلمان اداری دخیل هستند؟

برای اینکه بتوانید بهترین وسایل و محصولات را برای شرکت خود پیدا کنید، به این چند فاکتور مهم دقت نمایید:

فهرستی از نیازهای پرسنل تهیه کنید.

قبل از شروع به خرید وسایل، ابتدا فهرستی دقیق از ضروری ترین نیازهای خود در محل کار تهیه کنید. این فهرست، باید شامل موارد ضروری باشد مانند: رایانه، چاپگر، تلفن، کمد و غیره.

هنگام تهیه لیست، به نحوه استفاده از محیط فکر کنید. به عنوان مثال اگر شما یک گرافیست هستید، ممکن است به چندین مانیتور و یک میز کار بزرگتر برای گذاشتن ابزار طراحی خود نیاز داشته باشید. اگر حسابدار هستید، ممکن است بخواهید درب کمدها و کشوهای خود را قفل کنید تا مدارک و اسناد حساس در دسترس نباشند.

گاهی افراد به دلیل مشکلات زانو یا به خاطر رفت و آمد بیش از حد، قادر به نشستن نیستند. این افراد، باید از میزهای ایستاده استفاده نمایند.

در نظر گرفتن مکان های اختصاصی

شما باید از محیط شرکت خود، به بهترین نحو استفاده کنید. سعی کنید میزها را با توجه به موقعیت پرسنل و اعضا، در بخش های مختلف قرار دهید و در صورت امکان، از نور طبیعی استفاده کنید.

سِمَت افراد، در تعیین محل قرارگیری میز و وسایلشان اهمیت دارد. مدیرهای مجموعه، باید در اتاقی مجزا و مخصوص به خود باشند. اعضای تیم حسابداری چون باید با هم ارتباط برقرار کنند، بهتر است با یکدیگر در یک محیط باشند. میز و وسایل منشی شرکت، قاعدتاً باید جایی نزدیک درب ورودی باشد تا بتواند مراجعان را بهتر راهنمایی کند.

بودجه فراموشتان نشود.

اولین عاملی که باید بعد از تهیه لیست و مشخص کردن مکان قرارگیری وسایل و کارمندان در نظر بگیرید، این است که آیا مبلمان انتخابی شما متناسب با بودجه تان است یا خیر. قبل از اقدام به خرید، حتما حساب و کتاب کنید و در صورت لزوم، با یک تیم دکوراتور حرفه ای یا تیم فروش زُبده فروشگاه ما، درباره بودجه خود مشورت کنید. گفتگو با متخصصان، به شما کمک می کند آنچه که نیاز دارید را با قیمت مناسب پیدا کنید.

مبلمان کاربردی بخرید.

هنگام انتخاب مبلمان اداری به ویژه میز اداری، با گزینه های زیادی طرف هستید. به دنبال میزهایی با قابلیت پنهان سازی سیم ها، دارای کشوی کیبورد، صفحه جادار و فضای ذخیره‌ سازی کافی برای نگه‌ داشتن لوازم مورد نیاز باشید. در صورتی که امکان قرار دادن میز با ابعاد بزرگ ندارید، حتما وسایل ذخیره سازی مانند فایلینگ بخرید. در صورت نیاز به جای بیشتر برای گذاشتن لوازم، استفاده از کتابخانه و قفسه اداری هم توصیه می شود.

عوامل موثر در انتخاب مبلمان اداری

خرید صندلی اداری خوب هم برای محل کار شما ضروری است. انواع صندلی های مورد نیاز خود را هماهنگ با طرح و رنگ میز و ابعادش و طرح و رنگ دیوارها و اجزای دیگر محل قرارگیری آن ها بخرید.

از دوام غافل نشوید.

متریال ساخت مبلمان اداری، بر دوام آن ها هم تأثیر می گذارند. مطمئناً شما نمی خواهید روی خرید وسایلی سرمایه گذاری کنید که فقط یک الی دو سال مهمان محل کار شما هستند. به کیفیت بالای متریال بدنه، اتصالات، ریل کشوها، لولاها، دستگیره ها، روکش های چرمی یا پارچه ای، چرخ صندلی ها، دسته ها و اهرم های انواع صندلی و غیره توجه کافی داشته باشید.

به راحتی در نظافت دقت کنید.

تمیز کردن وسایل و مبلمان اداری، ممکن است دشوار باشد. اگر تمیز کردن آن ها سخت باشد، زمان ارزشمندی از کارمندان گرفته می شود؛ چون باید مدام و به مدت نسبتاً زیاد، منتظر تمیز شدن آن ها توسط خدمه بخش نظافت باشند. پس به متریال سازنده محصول و مواد پاک کننده مورد نیازشان دقت کنید.

سبک طراحی داخلی را در نظر داشته باشید.

اکنون، فرصتی برای اِعمال خلاقیت دارید. سعی کنید مبلمان اداری ای را پیدا کنید که به بهترین شکل منعکس کننده سَبک شما در طراحی داخلی محل کارتان باشد. سَبک شما کلاسیک است یا مدرن یا مینیمال؟ اگر می خواهید به سَبک کلاسیک طراحی داخلی داشته باشید، از وسایل ساخته شده با چوب طبیعی استفاده کنید و در صورت داشتنن دکوراسیون مدرن و مینیمال، روی به خرید وسایل ساخته شده از ترکیب فلز و شیشه یا چوب و شیشه بیاورید.

به غیر از توجه به نوع دکوراسیون، باید به رنگ دیوارها و کف و نیز شیوه نورپردازی دقت کنید تا مبلمانی عالی داشته باشید.

ارگونومیک بودن، موثر در راحتی و آسایشی کارمندان

کارمندان زمانی که راحت کار می کنند، عملکرد بهتر و تلاش مداوم دارند. دقیقاً به همین دلیل است که این روزها کلمه «ارگونومی» را زیاد می شنویم. مهمتر از همه عواملی که در بالا گفتیم، بی شک ارگونومیک بودن محصولات اداری است. اگر مبلمان شما سلامت و تندرستی کارکنان را به خطر بیندازد، پس انتخاب خوبی برای محل کار شما نیست. میز، صندلی، صفحه کلید کامپیوتر، مانیتور و موارد دیگر، همگی باید منطبق با عملکرد صحیح پایین تنه و ستون فقرات و مهره های گردن باشند.

انواع مبلمان اداری در بخش های مختلف

مبلمان اداری، برای ایجاد یک محیط کاری مطلوب و با ترکیبی از راحتی و زیبایی ساخته می شوند. در ادامه، به معرفی انواع وسایلی می پردازیم که در بخش های مختلف محل کار قابل استفاده هستند.

فضای استراحت و سالن غذاخوری

برای داشتن محیط کاری پویا و کارمندانی پر تلاش، فقط توجه به ارگونومیک بودن میز و صندلی شان اهمیت ندارد؛ باید به فراهم آوردن فضایی برای استراحت و خوردن غذا نیز توجه داشته باشید. استراحت و گپ و گفت کارمندان با یکدیگر، باعث بهبود روابط اجتماعی در بین آن ها می شود. یک دستگاه تلویزیون، تعدادی نیمکت یا مبل به همراه میز عسلی و چند صندلی به همراه میزهای غذاخوری در جایی مخصوص قرار دهید. گذاشتن دستگاه چای ساز و قهوه ساز در این بخش، از واجبات است. حتی بد نیست اگر لوازم مربوط به بازی های گروهی مثل میز پینگ پنگ یا فوتبال دستی هم در این قسمت قرار دهید. مبلمان این بخش ها با در نظر گرفتن سَبک دکوراسیون، می تواند کلاسیک یا مدرن باشد.

عوامل موثر در انتخاب مبلمان اداری

فضای کاری پرسنل

میز و صندلی اداری ، جزء ضروری اقلام دکور اداری هستند. صندلی هایی با نشیمن راحت، پشتی و ارتفاع قابل تنظیم، چرخ های بادوام برای حرکت کردن در محیط و دسته های راحت را با میزهای کار با قابلیت تنظیم ارتفاع سِت کنید. قابلیت تغییر ارتفاع صندلی و میز، به کارمند اجازه می دهد در حین کار احساس راحتی کند.

فضای کاری جلسات

برای سالن یا اتاق جلسات و کنفرانس ها، نیاز به انتخاب هوشمندانه مبلمان دارید. این فضاها مربوط به شخص خاصی نیست. همه مدیران، پرسنل و گاهی افرادی خارج از مجموعه شما، از این بخش ها استفاده می کنند.در این بخش ها، مبلمان با طراحی ساده و دارای استحکام بالا بچینید. می توانید آن ها را با صندلی های چرخدار کنفرانسی یا صندلی های کارشناسی بدون چرخ سِت نمایید. مبلمان ارگونومیک اداری، ارزش قابل توجهی به جلسات شما می بخشند.

اتاق یا سالن انتظار

آیا می خواهید مراجعان و مشتریان را با جذابیت های محل کار خود تحت تأثیر قرار دهید؟ پس باید به ایجاد یک سالن یا اتاق انتظار مرتب و زیبا برای استقبال از آن ها فکر کنید. اولین تصویری که آن ها از شرکت شما می بینند و اولین برخوردی که خدمه تیم پذیرایی و کارمندان با آن ها دارند، در آن ها اعتماد به نفس و حس اعتماد به وجود می آورد.

مبلمان اداری پر کاربرد

مبلمان اداری جدا از کاربردی بودن، نقشی اساسی در ارتقای زیبایی‌ محل کار ایفا می‌ کنند. پنج نوع متداول مبلمان که معمولاً در هر نوع محیط اداری به کار می آیند، عبارت هستند از:

  1. میز و صندلی مدیریتی
  2. میز و صندلی های کارمندی
  3. فایل و کشو اداری
  4. صندلی انتظار
  5. میز و صندلی های کنفرانس

مهم نیست که انتخاب های شما محدود به همین موارد است یا نیاز به وسایل دیگر هم دارید. به دنبال هر سَبک از محصولات دکور اداری (مدرن، کلاسیک و مینیمال) که باشید، در فروشگاه هایی مانند فروشگاه اینترنتی سه گامه می توانید آن ها را پیدا کنید یا سفارش ساخت محصول دلخواه خود را به تیم تولید این فروشگاه ها بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *