مقالات سه گامه

بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوانات خانگی

بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوان خانگی

اگر بگوییم که حیوانات خانگی به عضو جدایی ناپذیر بسیاری از خانواده های امروزی در سراسر جهان تبدیل شده اند، حرف دور از واقعیتی نزده ایم. این موجودات دوست داشتنی و بانمک، با زندگی انسان ها اُنس گرفته اند و حالا جایگاهی در خانه و کاشانه آن ها هم پیدا کرده اند. سگ و گربه که در دنیای امروزی با بسیاری از انسان ها زیر یک سقف زندگی می کنند، گاهی نیاز به جایی برای خوابیدن دارند. اگر خانه تان ویلایی است یا حیاط خلوت دارید، اصلا کار سختی ندارید. به راحتی می توانید لانه ای مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی و با تهویه مناسب بیرون خانه برای آن ها بسازید. اما اگر در آپارتمان زندگی می کنید، کارتان کمی دشوار می شود. اما نگران نباشید؛ ما در این مقاله، به معرفی بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوان خانگی می پرداریم تا شما بتوانید جای خوبی برای استراحت سگ یا گربه عزیزتان فراهم کنید.

جای خواب سگ ها

سگ های خانگی مانند سگ های نگهبان، لازم نیست دائم مراقب رفت و آمد افراد خارج از خانه باشند. لذا برای اینکه آرامش آن ها در هنگم استراحت حفظ شود، بهتر است تشک آن ها را جایی آرام و کم سر و صدا بگذارید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که سگ ها مانند انسان ها، ترجیحات خواب فردی دارند. این ترجیحات، با توجه به این سه عامل مشخص می شود: روحیات، سن و نژاد آن ها. اینکه جای تشک آن ها کجا باید باشد، با در نظر گرفتن این سه عامل و نیز چیدمان خانه شما تعیین می شود. در ادامه، نکاتی برای انتخاب جای خوب قرارگیری تشک سگ را برایتان آورده ایم.

تشک توله سگ را کجا بگذارم؟

سگ ها وقتی کوچک هستند، وابستگی زیادی به سرپرست خود دارند. آن ها ممکن است نیمه های شب گرسنه شوند یا نیاز به دستشویی کردن داشته باشند. پس بهتر است تشک آن ها را نزدیک تخت خواب خود یا نزدیک درب اتاق بگذارید تا آن ها به راحتی بتوانند شما را پیدا کرده و احساس امنیت کنند.

در نظر داشته باشید که سگ کوچک برای رشد خوب نیاز به خواب کافی دارد. پس حتما محل خوابی آرام و به دور از مزاحمت صوتی و نور زیاد برایش فراهم نمایید.

نکته: با بزرگ شدن سگ ها، ممکن است تغییر عادت های خواب آن ها سخت شود. بنابراین اگر دوست ندارید سگ شما در اتاقتان بخوابد یا نزدیک شما باشد، می توانید او را در یکی از اتاق های خالی بخوابانید یا جایی پِرت در خانه را با پارک سگ به محل خواب مخصوصش تبدیل کنید. پارک سگ که نوعی حصار برای کنترل تردد این حیوان است، باید با توجه به جثه و سن او انتخاب شود. در یک سمت پارک، تشک او را قرار دهید. در تولگی که سگ کنجکاو است و هنوز جای دستشویی را خوب یاد نگرفته، ممکن است از دیواره ها بالا رود و یا ادرار و مدفوعش را داخل پارک بریزد. پس حتما پد بهداشتی یا خاک بستر در سمت دیگر پارک بگذارید و به او آموزش دستشویی روی پد یا خاک بستر را بدهید و سعی کنید پارک با دیوارهای بلند انتخاب کنید. برای شنیدن بهتر صدای سگ خود و حرف زدن با او در تولگی یا بزرگسالی، می توانید یک پیجر صوتی با واکی تاکی 2 طرفه در نزدیکی محل خواب او و خودتان داشته باشید.

شرایط دمایی، برای خواب سگ اهمیت دارد؟

بله. هر جایی که خیلی سرد باشد یا خیلی گرم، می تواند چرت زدن و خوابیدن را برای سگ سخت کند؛ حتی اگر او را روی بهترین تشک بخوابانید! 

بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوان خانگی

پس محل خواب آن ها را در نقطه ای با دمای معتدل، با فاصله مناسب از وسیله گرمایشی و به دور از سرما معین کنید. برای دور کردن او از خطر برخورد با شومینه یا شوفاژ، باید تدابیری بیاندیشید. یک حصار فلزی جلوی شومینه نصب کنید که فاصله نرده هایش کم باشد و سگ نه بین آن ها گیر کند و نه امکان رد شدن از بین آن ها را داشته باشد. برای شوفاژ هم می توانید یک کاور رادیاتور بخرید تا سگ برخورد مستقیم با گرمای آن نداشته باشد.

نظافت راحت، عاملی مهم برای تعیین جای خواب سگ

سگ ها در زمان بیماری، ابتلا به مسمومیت، بعد از تزریق واکسن و یا وقتی استرس و هیجان دارند، ممکن است علائمی مانند حالت تهوع یا بی اختیاری در ادرار را نشان دهند. پاک کردن این نوع آلودگی ها، از روی تشک آن ها ساده است. چون اغلب آن ها، رویه قابل شستشو و ضد آب دارند. اما نظافت فرش و موکت ممکن است آنقدرها هم راحت نباشد. ترجیحا جای خواب آن ها را نزدیک محلی با قابلیت گردش هوا و دارای کف سرامیک یا لمینیت معین کنید. بدین ترتیب، بوی بد را با باز کردن درب یا پنجره و وارد شدن هوا از بین می برید و با استفاده از شوینده های مناسب و معطر، می توانید کف را خوب تمیز کنید.

طرح و رنگ تشک سگ را با سایر وسایل ست کنم؟

این مورد، بستگی به محل قرار گرفتن تشک سگ دارد. اگر او در اتاق مجزا و مخصوص به خود می خوابد، رنگ تشکش را با رنگ اسباب بازی هایش می توان ست کرد.

اگر او دو جای خواب دارد، قضیه کمی فرق می کند. گاهی سگ به دلیل وابستگی به سرپرست خود، شب را در اتاق او می خوابد و روز که او بیرون می رود، سگ ممکن است دلش بخواهد در پذیرایی چُرت بزند و انتظار بکشد تا سرپرستش از سر کار به خانه برگردد. در این صورت، شما می توانید یک تشک با طرح و رنگ مشابه مبل های سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن بخرید تا کلا در این مکان ها بماند و تشکی دیگر با طرح و رنگ مشابه وسایل اتاق خواب. از این رو، او عادت می کند که در ساعات مختلف به سمت جای خواب مخصوصش برود. حالت دیگر هم که باعث صرفه جویی در هزینه هایتان می شود، خرید یک تشک سگ مخصوص خواب شبانه او و برای گذاشتن در اتاقتان است که روزها قادر به انتقال دادن آن به سالن باشید. در این صورت چون تشک همیشه در معرض دید نیست، نیاز به هماهنگ کردن طرح و رنگش با وسیله های سالن پذیرایی را ندارید.

اگر تشک سگ را همیشه یا بیشتر اوقات در اتاق خواب می گذارید، ایده خوبی است که مدلی را با رنگ و بافتی کاملاً یا نسبتاً شبیه به ست روتختی یا دیوارها انتخاب نمایید.

بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوان خانگی

به طور کلی، توصیه می شود از پارچه هایی با رنگ تیره برای رویه این کالاهای خواب استفاده کنید؛ چون کثیفی را دیرتر نشان می دهند. در صورتی که نیاز به خرید تشک سگ با رنگ روشن دارید، از دوام و مقاومت بالای پارچه رویه آن در برابر نظافت و شستشو مطمئن شوید.

جای خواب گربه ها

در حالی که به نظر می‌ رسد گربه‌ ها مشکلی با پیدا کردن محلی برای چرت زدن و استراحت ندارند، اما باید بگوییم که اینطور نیست. برخی از آن ها، تحت شرایط خاص می توانند خواب خوب و راحت داشته باشند. پس نکاتی که در ادامه می آوریم را حتما بخوانید تا قادر به انتخاب جای مناسب برای قرار دادن تشک گربه تان باشید.

گربه‌، جای خواب خود را تغییر می‌ دهد

گربه‌، دوست دارد مرتباً این ور و آن ور بخوابد تا از خود در برابر کک و سایر انگل‌ ها محافظت کند. این مسئله، دست شما را در تعیین محل خواب او باز می گذارد. چند تشک در اطراف خانه برایش قرار دهید. اگر چند گربه دارید، بهتر است هر کدام تشک مخصوص خود را داشته باشند. شاید با خود بگویید من که چند تشک گذاشته ام، پس هر کدامشان روی یکی می خوابند. این فکر، غلط است. گربه، منزوی و استقلال طلب است و دوست ندارد جای خوابش را با دیگری به اشتراک بگذارد؛ مگر در مواقعی که بخواهد جفت گیری کند.

محیط گرم، ایده آل برای خواب گربه ها

بیشتر گربه ها، علاقه دارند که در زمان خواب گرم بمانند. تشک آن ها را در جایی دنج و با دمای متعادل بگذارید. مانند سگ ها، آن ها هم نباید به منبع گرما خیلی نزدیک باشند و به راحتی به ان دسترسی داشته باشند.

خوابیدن در ارتفاع، مورد علاقه گربه ها

گربه ها دوست دارند در جای بلند بخوابند و زمانی که در ارتفاع بالایی قرار دارند، احساس امنیت می‌ کنند؛ چون از خطرات احتمالی در سطح زمین دور می مانند و موقعیت خوبی برای دیدن محیط اطراف خود دارند. برای این کار، شما می توانید یک درخت گربه بخرید. معمولاً در هر طبقه این محصول، تشکچه نرم قرار دارد. گربه های معلول، پیر و بیمار که توانایی بالا رفتن را ندارند، می توانند از طبقه های پایینی و گربه های سالم، می توانند از طبقه های بالایی آن استفاده کنند.

دقت کنید که این وسیله، نباید در نزدیکی وسایلی باشد که روی آن ها لوازم تزئینی خانه را گذاشته اید. مثلا اگر این درخت را می خواهید در اتاق مطالعه بگذارید، حتما فاصله بین آن و کتابخانه چوبی ای که چند گلدان دکوری داخل طبقاتش است را حفظ کنید؛ چون گربه ها علاقه وافری به رفتن روی اجسام با ارتفاع زیاد دارند و ممکن است با پریدن از روی طبقه های درخت به داخل کتابخانه، باعث سقوط اشیاء تزئینی با ارزش شما شوند.

بهترین جا برای قرار دادن تشک حیوان خانگینکته: گربه ها بعد از بیدار شدن دوست دارند به بدن خود کِش و قوس داده و جایی را خراش دهند. برخی از مدل های درخت گربه ها که اسکرچر (scratcher) نامیده می شوند، دارای پایه هایی از جنس کنف است و گربه شما می تواند با ناخن هایش روی آن ها خراش بیندازد.

گربه، از سر و صدا خوشش نمی آید.

گربه هم مثل سگ، دوست دارد در محیطی آرام و کم سر و صدا استراحت کند. پس محل خواب گربه تان را جایی دور از وسایل پر سر و صدا (مانند ماشین لباسشویی) و مناطق شلوغ خانه (مانند آشپزخانه) تعیین کنید. هنگامی که گربه شما چرت می زند، او را به حال خود رها کنید و مزاحمش نشوید.

گربه، به بو حساس است.

گربه‌ ها برای درک دنیای اطراف خود، به شدت به بو متکی هستند. وقتی قصد شُستن تشک های او را دارید، همیشه یکی از آن ها را جدا از بقیه بشویید؛ اینگونه تا زمانی که تشک های دیگر کامل خشک شوند و رایحه مواد شوینده از آن ها بپرد، گربه می تواند با آرامش روی همان تشک کثیف با بوی آشنا به خواب برود. بعد از اینکه او روی تشک های تمیز خود رفت و خوابش بُرد، آن تشک کثیف را هم می توانید در ماشین لباسشویی بیندازید.

تشک گربه را از خاک بستر دور کنید.

گربه ها، دوست ندارند در نزدیکی خاک بستر (محل دستشویی کردنشان) بخوابند. این مسئله، در مورد محل غذا خوردن و آب نوشیدن هم صدق می کند. بنابراین مطمئن شوید که بین ظرف غذا، کاسه آب، سینی خاک دستشویی و تشک آن ها فاصله وجود دارد.

کلام آخر

در دنیای امروز که سرپرست های حیوانات خانگی شاغل و درگیر کار هستند، استراحت برای آن ها اهمیت زیادی دارد و شاید تقسیم تخت خوابشان با سگ یا گربه به دلایلی مانند تکان خوردن آن ها و کوچک بودن تشک برای خودشان و حیوان، سخت باشد. پس لازم است که پِت (حیوان خانگی) روی تشک مخصوص به خودش بخوابد. با توجه به نکات گفته شده در این مطلب، قادر به انتخاب محل مناسبی برای خواب حیوان عزیزی هستید که سرپرستی اش را با جان و دِل قبول کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *